Monday, January 17, 2011

Kepah.. Kupang.. Kerang..

Apsal spesis ni semua huruf K?..
nasib baik ada Lala.. Lokan.. 
err.. ada lagi dak???..

Dlm byk2 ni peberet aku ialah..

KUPANG

(sumber gambar dari blog Noorsha)

Yg ni Sha yg masak bukan aku.. ekeke..
aku nk carik gambo kupang nk tunjuk kt sini..
tp gambo kupang si Sha yg kuar..
so aku rembat laa..
rembat bukan sebarang rembat..
rembat dgn ijin ya.. ekeke..

Mmg peberet aku kupang nie..
tp kt Kuantan mana ada..
selalu kalu aku balik JB mmg berlambak org jual..
tepi2 pantai Lido tu..
fresh.. manis je kalu rebus gitu je..
kan Sha kan kan kan..
=)

Abah ada beli Kepah..
4kg-RM10 katanyer..
nk masak ape laa erk..
abah amik skit dia rebus dgn daun kunyit je..
then ada lg lebih byk..
aku masak lemak cili api..
boh daun kunyit gak..
mentang2 laa berlambak daun kunyit kt umah nie..
menjadik2 abah tanam..
besar giler daun dia..
amik sehelai pon x abis guna..
tp aku belasah je boh semua..
wangi dan manis je kuah tu..

Gambar kepad kt bawah tu sebelum betul2 masak tau..
kalu dh betol2 masak mulut dia akan terbukak..
kepah ni kena masak dgn api kuat
nk paksa mulut dia terbukak..
so sebelum mulut dia terbuka luas..
aku snap dulu..
ekeke..
kes x sabar..
tapi biler dh mulut terbukak..
dh x sempat nk snap..
lapo je nk makan..
x sabar nk ratah..
sedap giler....

Jemput makan...


Lepas tu aku masak laa terung sambal nie..
makan lauk lemak cili api kena lawan dgn menu sambal2..
baru ngam..
dak gitu..
ekeke..


sebelum disiram sambal
 



No comments:

Kongsi Resepi

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...