Saturday, January 29, 2011

~Nasi Ayam

Assalamualaikum semua..
petang2 gini mata kuyu je rasa..
kena pulak cuaca kt Kuantan ni kejap2 hujan jew..
zzzzzz~

Utk makan tghari ni..
aku just buat Nasi Ayam..
rasanyer semua org reti dan pandai wat Nasi Ayam kan..
yg membezakannyer just cara dan bahan2 je..

Memandangkan aku nk wat kelainan kt Nasi Ayam kali nie..
so aku google resepi Nasi Ayam
and berlambak2 resepi ada..
aceli semuanyer lebih kurang je
beza skit2..
basic ttp sama..
but resepi yg aku cuba nie..
mmg sedap lah..
ada kelainan pada rasa nasi..
dan sambalnyer..
maybe ada yg dh lama cuba cara ni
aku je laa selama ni guna cara lama.
huhu...

Now.. nk tgk gambo dulu or tgk resepi dulu???..
Moh kite tgk resepi lah..

Resepi ni aku amik dari blog Teratak Chetam
Menurut kata Chetam.. resepi tu asalnyer dari Diana Rnet..
Thanks to both of u..

Aku copy paste ye..

NASI AYAM KELUARGA DIANA

Bahan-bahannya
1 kilo beras
1/2 cawan halia yang telah dikisar
1/2 cawan bawang putih yang telah dikisar
3 helai daun pandan
1/2 sudu makan garam
serbuk perasa
air paras sukatan beras
minyak untuk menumis
*Sedikit minyak bijan

Cara-caranya
Panaskan minyak dalam periuk nasi. Kemudian masukkan daun pandan, halia dan bawang putih yang telah dikisar. Tumis sehinnga naik bau, masukkan garam, serbuk perasa dan air (sukat air mengikut paras beras) dan gaul rata. Masukkan beras dan gaul rata. Titikkan sedikit mnyk bijan. Kemudian tutup periuk nasi dan biarkan ia masak. Keluarga Diana kalau buat nasi ayam tidak mengunakan air rebusan ayam ataupun serbuk sup. 
Insyallah nasi akan berbau harum dan warnanya kuning-kekuningan. *tapi aku guna air rebusan ayam.

SOS NASI AYAM

Bahan-bahannya
15 batang lada merah
5 ulas bawang putih
1 ibu jari halia
15 biji limau kasturi, ambil jusnya
3/4 cawan air masak *aku ganti dgn air rebusan ayam
1 sudu teh garam
1/2 cawan gula


Cara-caranya
Kisar bawang putih, halia dan lada merah bersama jus limau kasturi, garam dan gula. Kemudian masukkan air masak. Kisar lagi. Rasa sekiranya ada kurang tambah garam, gula mengikut citarasa dan boleh dihidangkan bersama nasi ayam.

**Untuk Ayam aku ikut style aku sendiri. Seekor ayam dipotong 4 and rebus. Amiklah tulang dan isi ayam skit utk wat sup nnti. Biler dh empuk, keluarkan Ayam dan lumur dgn minyak bijan,madu dan sos tiram serta sedikit garam. Goreng sebentar je bagi garing skit. 
Ayam dh pon masak so x perlu goreng lama2.
Siap 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ok skrg moh layan gambo nasik ayam aku..

 
 
 
 
 

No comments:

Kongsi Resepi

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...