Thursday, December 9, 2010

Spagetthi Carbonara- - DONE!

 

Menu ke dua utk dicuba berjaya dilaksanakan mlm nie..
ekeke..
Bahan2 mmg dh beli aritu..
tunggu masa yg sesuai je nk buat..
memandangkan mlm nie dh teringin sgt..
buat jugak tp half dari sebungkus mee spagetthi jew..
tu pon byk jugak dpt..

Utk mak abah aku ada jugak masakkan lauk lain..
Masak Singgang Ikan Parang dgn sayur..
sbb org tua bknnyer gemar sgt makan2 western nie kan..
kesian pulak kalu x masak lauk lain..

Asben aku lg best..
nasik pon makan.. spagetthi pon makan..
tp amik skit2..
hahaha..
semua dia nk rasa..

Spagetthi Carbonara ni bukannyer aku buat sendiri..
i means.. utk kuahnyer tu..
aku guna yg nie..

.

[sumber : google]
Utk mee/spagetthi pulak.. aku guna jenis nie..


OK ni resepi aku ambik dari Myr..

Spaghetti Carbonara


  • 1/2 bungkus spaghetti (tak kisah apa jenis pun)
  • 1 tin sos carbonara Prego
  • Sedikit isi ayam atau daging(aku guna ayam) 
  • 10-15ekor udang - bersihkan (aku tambah)
  • bawang putih (cincang)
  • bawang merah (cincang)
  • mushroom butang (dihiris)
  • 1/2 cawan susu segar- (aku guna sekotak kecik)
  • Sedikit Parmesan Cheese (aku tambah)
  • Sedikit daun parsley - (aku x boh)
  • Garam secukup rasa
  • lada sulah.- (aku guna serbuk lada hitam)

Cara-cara

  1. macam biasa laa spaghetti di rebus. (letak sedikit margerin@minyak untuk elak dia melekat). Toskan dan asingkan.
  2. tumiskan bawang putih dan merah tadi. dah naik masak masukkan daging kisar isi ayam yg dipotong kecik2 dan udang tadi. sampai ia masak.
  3. masukkan sos carbonara. kacau bersama-sama dengan daging tadi.
  4. masukkan button mushroom tadi dah gaul hingga sebati.
  5. nampak dah pekat sikit masukkan susu segar tadi sediki demi sedikit sampai ia berkrim.
  6. letakkan garam sedikit dan lada sulah serbuk lada hitam untuk perasanya.
  7. *Masukkan sedikit parmesan cheese dan kacau sebentar. Tutup api.
  8. untuk hiasan letak daun parsley di atas sos tuu tadi bila dihidangkan.
*Kalu guna parmesan cheese jgn boh garam byk. Cheese dh masin.
.

2 comments:

elly hamzah said...

syedap kannn?aku tambah sosej..hehhee

aidah said...

Salam Zura,
ada lagi ke tu. Mintak sikit boleh

Kongsi Resepi

There was an error in this gadget

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...