Monday, December 27, 2010

Sambal Kacang


Assalamualaikum kawan2.. 
(dh mcm rancangan kanank2 riang jew.. ekeke)

Konon arini nk buat soto ayam..
tp bahan2nyer x de.. nk keluar pegi beli la kononnyer..
yg ada nasi impit segera jew
so pagi2 dh rebus nasi impit tu..
konon risau x sempat nk sejuk masa nk makan..
dok ralit ngadap PC je..
x sedar dh dekat waktu lunch.
mn nk sempat beli brg2..
so masak lauk biasa2 je utk lunch
huhu..

Dok jeling ke nasi impit yg dh siap rebus tu..
kalu aku buat sambal kacang pon sodap kan..
kebetulan pulak ada byk kacang tanah yg dh siap tumbuk..
hah.. lg memudahkan keje aku..
serai amik je depan umah tu..
lengkuas amik kt blkg umah..
settle masalah..

zassss.. ke dapo..
opsss.. tp aku x penah lg wat sambal kacang nie..
masuk bilik sat..
skodeng resepi kt mana2 yg ada..
hah.. terjumpa kak Hanieliza punyer resepi..
cam menarik dan simple
okay jom ke dapo..
teruskan misi..

Dan hasilnya alhamdulillah...
sgt2 puas hati..


Ni resepi Kak Hanieliza yg aku guna.. cuma ada sedikit *tambahan dr aku..

KUAH KACANG

Bahan:

1/2 kg kacang tanah..goreng ..buang kulit..tumbuk kasar/pecah2
1/2 cawan air asam jawa
1/2 cawan gula merah
1/2 cawan minyak
garam secukup rasa 
*Isi ayam - potong kecik2 (aku masukkan sekali tulang2 ayam)

bahan mesin
5 sudu besar cili mesin
4 batang serai
1 inci halia
1/2 inci lengkuas
8 ulas bawang merah
4 ulas bawang putih
2 biji buah keras
*Sedikit udang kering

Cara:

1. Tumiskan bahan mesin sehingga wangi dan garing. Kemudian masukkan isi ayam.
2. Bila dah naik minyak masukkan air asam jawa dan kacang. Tambahkan sedikit air jika pekat sangat.
3. Masukkan gula dan garam secukupnya. Masakkan dengan api perlahan sehingga naik minyak.
4. Hidangkan dengan nasi impit.









Selamat mencuba.. sedap tau.. ^_^

1 comment:

JaJa'Z said...

uish..dah macam raya..sedap la plak tgk.....adoi laaaa

Kongsi Resepi

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...