Monday, January 30, 2012

Plain Butter Cake~

Assalamualaikum...

Br lepas tgk AJL26..
tahniah utk Hafiz dgn lagu Awan Nano..
serius mmg aku dh agak..
sbb lagu tu mmg sedap dan ada makna tersirat..
kalu betol2 menghayati mmg menyentuh jiwa dan raga.. cheeewahh!.. ahaks

OK.. ini projek petang tadi..
tgk si Izan dok tayang kek butter dia..
aku telan air liur menengoknyer..
kek butter mmg sedap kan..
org tua2 sudah tentunya paling gemar kek begini..

As usual..
aku akan menggunakan resepi chef norzailina..
kek marble susu..
tapi aku x buat marble..
plain je sudah.. rasa sama jgk kan.. hehehe..
 

 Resepi di SINI..
 
Ok lah.. dh malam nie..
nk titun.. bubye..~

Sunday, January 29, 2012

Anugerah Juara Lagu Ke-26 (AJL26)



1-KALAU BERPACARAN – Ana Rafali, Suhimi Meor Hassan, Ultimate

2-KARMA – Faizal Tahir

3-PENAKUT – Yuna

4-SEDETIK LEBIH -
Anuar Zain
/Jaclyn Victor

5-AWAN NANO – Hafiz AF7

6-CINTA MUKA BUKU – Najwa Latif

7-WANITA SELURUH DUNIA – Projek Pistol

8-BERIBU SESALAN – Shiela Hamzah, Jacquline Victor, Ning Baizura

9-KEKANDA ADINDA – Monolog dan Atilia

10-SUNGAI LUI – Aizat

11-KISAH HATI – Alyah

12-GADIS SEMASA – Yuna



Siapa yg bakal merangkul Anugerah Juara Lagu Ke-26 kali nie?..


*me?.. x kisah saper pon menang.. sekadar hiburan semata2.. x fanatik sgt pon.. hihihi..

Saturday, January 28, 2012

Kari Ikan Tenggiri dan Ayam Goreng Berempah

Assalamualaikum..

Ni semua menu tengahari kami tadi..
tetiba tekak nk makan kari ikan..
Abah beli 2 keping ikan tenggiri..
Kepingannya besar so aku potong empat..
tapinya.. xde bendi..terung atau ape2 accessories pon..
Dh malas nk keluar g beli..
so masak la kari ikan togel aje..
jadik la labuuuuu.. huhuhu..



 Selain tu.. aku buat Ayam Goreng Berempah..
bahan rempah tu aku bedal je bubuh ape yg ada..

jintan manis.. jintan putih.. lada hitam.. cili kisar.. serbuk kari.. serbuk kurma.. garam


Utk sayur, aku buat kerabu epal lagi..
so malas nk snap gambo..
sama je mcm entry lepas tu...

^_^

Thursday, January 26, 2012

Kerabu Epal Hijau

Assalamualaikum..

Kerabu mmg fav aku..
tak kira la kerabu ape pon..
kerabu tomato sekalipon mmg aku gemar..

Now nk buat ala-ala kerabu mangga dh x susah..
guna aje epal hijau.. sebijik rasa mcm mangga..
mangga pon ada jenis2 yg sedap dibuat kerabu kan..
tapi epal hijau ni pada tekak aku.. mmg terbaik lah kalau nk buat kerabu..
lgpon senang bangat nk disediakan..

Pada aku nk memasak ni ikut kreativiti masing2..
tak perlu ikutkan sgt resepi..
kalau pada tekak kite dh sedap.. ok la tu..
tol dak?..

Memandangkan stok epal hijau masih ada kt dlm peti sejuk tu..
aku pon buat lah kerabu..
just a simple kerabu..

Sagat epal hijau..
Hiris halus bawang merah..
Hiris halus cili merah dan cili padi..
perah limau nipis..
taburkan ikan bilis goreng..
Siap!!!

Tapi epal hijau yg ni berair sgt..
Mak cakap maybe sbb dh lama dok dlm peti sejuk..
sbb aritu buat chrunchy lagi..
this time lembik and berair..
mmg dh lama pon terperuk epal tu dlm peti sejuk..
huhuhu..
So saper2 nk cuba tu.. buat guna epal hijau fresh erk..
lg rangup dan sedap tau..





And.. masak kerisi kicap juga...

Spice Jar IKEA

Assalamualaikum..

Setiap kali aku ke rumah adik di Setia Alam..
tempat wajib aku pergi mesti IKEA..
tak pernah bosan.. tak pernah jemu..

Kalu aku berdua dgn suami..
kami akan ke IKEA masa on the way balik Kuantan biasanye..
Tapi baru2 ni aku bukan berdua dgn suami sahaja..
kami bawa sekali Mak dan Abah..

Abah pon excited nk ke IKEA..
Al-maklum la.. Abah kan Mc Gyver..
So dia suka tempat2 macam IKEA tu..
kalau ikut kan byk brg Abah nk beli..
tp aku pesan awal2..
kena tgk harga jugak..
IKEA ni bukan semua brg murah..
kadang2 tu 2x ganda mahal dr luar..

Barang yg Abah dh aim nk beli ialah nie..

"

"

"

"

"

"

"

"

"

"

"

"

"
Spice Jar IKEA..

Sampai 3 set abah rembat...
"Nak buat ape Bah byk2..? "
"Letak rempah la.. "

Hehehehe..
Tgk mcm byk..
tp biler dh sumbat segala mak nenek rempah..
eh.. cukup2 je..
tu pon geram rasa nk boh garam, serbuk kunyit, serbuk kari dll.. hahahaha..

Saje2 gatal google pasal spice jar nie..
mcm2 gaya diorg susun spice jar..
comel kan?..


pic taken from HERE

pic taken from HERE

pic taken from HERE

pic taken from HERE

pic taken from HERE


pic taken from HERE

Harganya RM7.50 per set (4pcs)
Kalau x silap aku.. harga asal dia RM9.90 kot.. 

Selamat berspice jar ye.. ^_^

Wednesday, January 25, 2012

Order Kuih Koci paling sedap!...

Assalamualaikum..

Kembali bersiaran.. selepas 3 hari 2 malam ku berada di Shah Alam..
membawa bonda dan ayahandake rumah adik..
dh lama x bawak mereka keluar dari Kuantan nie..
kesian kt mak.. terperuk je di rumah..
alhamdulillah.. nmpk mereka sgt happy ;)

Biler dh nk ke Shah Alam tu..
aku yg mengidam sangat2 kuih Koci..
(aku mmg penggemar kuih koci so sokmo2 mengidam)
mengambil peluang ni utk order dgn Kak Ziela..
dh lama mengenali Kak Ziela di alam maya..
dan baru kali nie lah berpeluang order kuih koci dgn beliau..

Pick-up point di Giant Shah Alam..
konon nk bergambar berdua dgn beliau namun..
hujan pulak time tu.. x sempat dh nk borak pjg.. huhuhu..

Masuk2 kete je.. aku dh bedak sebijik kuih koci..
adoi.. sedap giler...
bedal lg sebijik.. en suami kt sebelah dh bengang..
sebab dia pon nk jugak.. hahahahaha..
so aku suapkan dia.. wahhhh.. dia memuji melangit..
sedap weh..

Selain kuih koci aku order jgk popia sambal..
aku dh x reti nk describe mcm mn rasanyer..
sebab teramat sedap..
rangup dan sambal dia tu.. sgt2 sedap..
ditabur dgn bawang goreng tau..
saper2 dok area Shah Alam.. silalah order dgn beliau..
mmg x akan menyesal punyer.. sedap!!!!






tuuuuuuuuuuuuuuuu diaaaaaaaaaaaaaaaaa... yummmmm..


edisi memulakan upacara makan beramai2..

TERbaikkkkkkk!!!


TERbaikkkkkkkk!!!

Ini blog beliau---> http://hudabakery.blogspot.com
dan ini facebook beliau ---> Alhuda HomeMade Cakes


Atas permintaan.. sy sertakan no telefon Kak Ziela ni ye..


012-6748506

Saturday, January 21, 2012

Happy Chinese New Year


HAPPY CHINESE NEW YEAR..
kepada kawan2 yg menyambutnya..
nak angpaw!!!!... hihihi..


Friday, January 20, 2012

Isu tudung adalah subjektif..

Assalamualaikum...

Memandangkan arini Jumaat...
so entry kali nie.. kite terapkan nilai2 keIslaman skit.. hihihi..

Sebenarnya.. ini adalah utk panduan dan pengajaran diri aku sendiri..
tapi org cakap 'sharing is caring' kan?..
so x salah rasanyer aku nk share pada semua org..

Isu ni pasal bertudung sebenarnya..
seriusly to say.. aku bkn seorang yang alim..
tetapi aku cuba utk belajar dan belajar perbaiki kelemahan yg ada..
dak gitu?..

Cuma aku peratikan..
org skrg suka sgt melihat keburukan org lain..
walhal diri dia sendiri belum tentu sempurna..
eh.. mmg x akan sempurna kan???..
tiada manusia yg sempurna..
like me said.. kita kena sentiasa belajar tanpa henti..
belajar perbaiki kelemahan diri..
selagi bernafas di bumi Allah.. insya-Allah..

So isu bertudung ni sgt subjektif..
x perlu lah dipertikaikan..
at least bertudung walaupon tidak sempurna..




yang buruk datangnya dari saya sendiri..
yang baik sudah tentu datangnya dari Allah..

wallahualam

Wednesday, January 18, 2012

Asam Rebus Ikan dan Nenas

Assalamualaikum...

Ni lauk dinner malam nie..
just simple..
Asam Rebus Ikan dan Nenas..

 Resepi Asam Rebus

Bahan :-
1/2 biji Nenas - dipotong sederhana besar *aku x suka nenas dipotong terlalu kecik
4 ekor Ikan - ape2 jenis pon sedap

#1 biji Bawang Besar *aku mmg suka guna bawang besar :)
#2 biji Cili Merah
#2 biji Cili Api Merah
# 1 ulas Bawang Putih
#1 inci Kunyit
#dikisar halus

1 keping Asam Keping
2 helai daun kunyit - koyak dan simpulkan
Sedikit Ikan Bilis - tumbuk kasar

Cara:-
Jerang air yang mencukupi dan masukkan bahan2 kisar,asam keping dan ikan bilis.
Masukkan terus nenas supaya nenas lembut.
Setelah mendidih, masukkan ikan dan masukkan daun kunyit.
Perasakan dgn garam. Bila ikan masak, boleh tutup api dan hidangkan.


Utk sayur..
ni mmg fav aku dan suami..
Bunga Kobis Goreng bersama Telur..
Xmau ckp byk.. sbb ngantuk..
bye

Sunday, January 15, 2012

Just a simple lunch menu : butter prawn and sup ikan merah~

Assalamualaikum..

Arini masak simple2 je..
tak berapa sihat.. sakit peyut org pompuan.. huhuhu..
masak tetap kena masak kan..
so mana yg terdaya je la..

Mmg dh keluarkan ikan merah 2 ekor.. kecik2 je..
konon nk la masak gulai2 ke..
tp x larat sgt2.. dgn sakit pinggang lg.. huhuhu..
So masak sup sudah..
sedap jgk masak sup kalau musim sejuk2 nie..


 
 Pehtu ada udang..
ingat nk masak sambal tumis.. malas la pulak..
so decide buat butter prawn simple je..


Butter prawn ni mmg sgt simple..
kalau ada yg nk cuba.. blh la nk cuba..
ni cara aku..

Tumiskan hirisan cili api dan daun kari..
then masukkan udang.. jgn goreng lama sgt.. nnti udang kecut..
then masukkan sedikit garam.. last sekali.. masukkan susu cair...
angkat.. 
*aku kaut sekali kuah dia.. kalau anda x suka leh toskan.. :)

utk wat egg floss tu lg mudah...
just pecahkan telur.. pukul sedikit.. 
cam aku masukkan telur dlm acuan roti jala..
then tuangkan dlm mnyk yg panas dan banyak ye..
cepat2 kacau dgn garfu atau chopstick..
dh garing angkat.. 
taburkan atas udang tadi.. siap!



Selamat mencuba ye.. :):):)

Kari Nenas bersama Ikan Talang

Assalamualaikum..

Ni menu lunch kami sekeluarga semlm..
tp card reader buat hal so x dpt open file semlm..


Sebelum tu nk ucapkan terima kasih..
pada yg sudi tinggalkan komen di entry sebelum nie..
Alhamdulillah.. aku dh OK..
kite kena redha dgn setiap ujian Allah berikan..
kadang2 bila emosi terganggu.. kita mudah berprasangka buruk..
...

Oklah.. kite lupakan seketika kisah sedih tu..
sedih ttp sedih..
xde saper leh lari dari rasa sedih kan..
tapi masak pon tetap kena masak kan.. :)

So semlm aku buat lauk ni..
Kari nenas bersama ikan talang..
aceli aku sendiri x pasti.. tulang ikan talang or kurau..
beli masa g Pulau Pangkor aritu..
x tulis pulak ikan ape..

Mak dan abah berselera makan..
kena pulak semlm cuaca sejuk..
hujan x henti2..
Mak la cakap "mak rasa ikan kurau ni.. sbb sedap betol rasa dia"
hihihi.. ni yg buat rasa nk g lg Pangkor..
nk beli byk2.. 

Saper n g Pulau Pangkor???.. nk kirim boleh???..
hehehehe..

 
Kari Nenas bersama Ikan Talang/Kurau

Bahan
500g tulang ikan talang/kurau
1/2 biji Nenas - dipotong sederhana besar
1 biji Bawang Besar *
2 ulas Bawang Putih*
1/2 inci Halia*
1/2 inci Kunyit*
*kisar bersama
2 sudu kecil Rempah Tumis Campur
1/2 biji Bawang Besar - hiris
1 biji Bawang Putih - hiris
Kentang, Terung dan Kentang dipotong sederhana besar
Santan , serbuk kari ikan dan cili kisar

Cara:
Panaskan mnyk, tumiskan bawang hiris bersama rempah tumis campur hingga wangi.
Masukkan bahan2 kisar. Kemudian masukkan cili kisar.Kacau hingga cili garing.
Masukkan serbuk kari ikan yg dibancuh sedikit dgn air.
Kacau hingga rempah garing.
Masukkan sedikit air kemudian dimasukkan nenas dan ikan talang.kurau.
Tunggu hingga nenas agak lembut. Kemudian boleh dimasukkan kentang, terung dan karot.
Setelah bahan semua empuk, blh dimasukkan santan.
Perasakan dgn garam. (xperlu byk sbb ikan tu dh masin)
Siap dan hidangkan..

Saturday, January 14, 2012

Dugaan hidup mengajar erti kehidupan..

Assalamualaikum...


Entah kenapa emosi agak tersentuh di petang hari tadi..
sebak.. sedih.. pilu..
sehingga semasa solat pon air mata mengalir..
kenapa dgn hamba-Mu ini ya Tuhan..
mungkin Kau sedang menyentuh hatiku..
atau Kau sedang menguji aku?..
Allahuakbar..

Terjumpa blog yang sgt membantu..
dalam menaikkan semangat ku utk teruskan kehidupan ini..


Allah berfirman bermaksud: 
“Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: Kami beriman, sedang mereka tidak diuji dengan sesuatu cubaan?

Dan demi sesungguhnya! Kami menguji orang terdahulu daripada mereka, maka dengan ujian demikian, nyata apa diketahui Allah mengenai orang yang sebenarnya beriman, dan nyata pula apa diketahuiNya mengenai orang yang berdosa.” (Surah Al-Ankabut, ayat 2-3)

Dugaan dalam kehidupan adalah satu perkara yang semua orang tidak mampu terima dengan hati yang tulus sebagai seorang hamba sebagai satu ujian dari Allah.

Dugaan kecil mahupun besar semuanya adalah takdir dari Allah kepada manusia pilihannya untuk memberitahu dan mengingati kita tentang kebesarannya.

Kita tidak akan tahu akan maksud yang terselindung disebalik semua dugaan yang ditimpa secara langsung mahupun melalui perantaraan manusia.

Kerana ceteknya ilmu dan jahilnya kita,
Kita mudah melatah, terasa diri kita tidak adil diperlakuan sedemikian rupa.
 Allah tidak adil dan mahu menyusahkan kita !

Kadang-kadang kita menyalahkan sahabat baik kita sendiri dan orang disekeliling yang menyebabkan dugaan tersebut.

Maka, prasangka buruk sangka kepada Allah akan terus menjadi dendam kesumat kerana dugaan yang kita tidak tahu apa dan sebabnya.


Astagafirullah.. adakah aku golongan yang berprasangka buruk kepada Allah..
Ya Allah.. ampunkan aku..
aku alpa akan ketentuan Mu..
aku alpa akan kebesaran Mu..

Astagafirullah.. astagafirullah..
Subhanallah.. subhanallah..


pic taken from : http://www.iluvislam.com/


Allah berfirman bermaksud: Kami menguji kamu dengan kesusahan dan kesenangan sebagai cubaan; dan kepada Kamilah kamu semua akan dikembalikan.(Surah al-Anbiya, ayat 35)

Sekiranya kita boleh bersabar dan redha, maka itulah ganjaran pahala untuk kita. Sebaliknya kalau kita tidak boleh bersabar dan tidak redha, malah merungut-rungut, mengeluh dan memberontak, hanya akan menambahkan lagi dosa kita

Sekiranya kita telah dihukum di dunia lagi, kita patut bersyukur kerana apabila kembali ke akhirat, kita telah bersih daripada dosa.

Adakalanya, kita ditimpakan kesempitan hidup. Sengaja Allah takdirkan demikian kerana Allah sayang pada kita. Allah hendak melatih kita menjadi orang yang bersabar dan redha dengan takdirnya.



Aku patut bersyukur kerana diuji oleh Mu, Ya Allah..
moga aku semakin tabah menghadapi ujian mendatang..
amin..

pic taken from : http://www.iluvislam.com/



*setinggi-tinggi penghargaan kepada blog INI..


Kisah si penjual penapis air..

Assalamualaikum..

Rumah korang ada penapis air???..
Rasanyer 90% dh pakai penapis air kan..
sumber air kita pon x bersih dh skrg nie.. kotor dan merah..
perlu jgk ada penapis air di rumah kan..

Tapi..

Aku sgt geram dgn si penjual penapis air kt rumah aku nie..
aceli yg membeli penapis air ni ialah abah ku..
tapi abah ni spesis mudah terpedaya dgn kata2 janji manismu si penjual tu..
si penjual ni pulak.. amboi2x.. manisnyer mulut.. 
pehtu bercakap x henti2.. cam popcorn br nk masak..

Kisahnyer begini..
Kali pertama abah beli penapis air..
aku x tau.. sbb aku keje..
si penjual ni dtg rumah.. bla bla bla..
abah pon amik.. 
aku balik2 keje mende alah tu dh terpasang..
tnye rege RM1000++..
ni dh bertahun2 lepas ye tuan2 dan puan2..
cara pembayaran ansuran bulanan..
bayar jgk la si abah aku nie tetiap bulan..
tinggal baki lg beberapa ratus..
si penjual ni dtg lagi..
offer jenis lain pulak.. katanyer lg bagus dan elok dari yg memula tu..
time ni pon aku x de.. dia dtg time org semua keje..
dan abah sekali lagi terpedaya..
dan ambik la penapis air yg katanyer lg bagus tu..
sambung lg hutang bayar ansur2.. 
ni pon kisahnyer bbrp thn yg lalu jugak..

Dan....

jeng.. jeng.. jeng..

Petang semlm si penjual ni dtg lagi...
and betapa seronoknyer sebab aku ada kt rumah..
dia dtg dlm jam 6ptg.. aku masa tu br je balik dr keje..
Rupenyer sebelum tu dia dh dtg..
tp mak abah x de kt umah..
abah bawak mak pegi Fisio kt UIA...

Sorang pompuan dan sorang lelaki..
mulut pompuan tu x reti nk berhenti.. dari mula dtg lg..
katanyer nk dtg servis.. ok fine!

Utk pengetahuan korang aku ni menyorok kt birai pintu bilik aku..
pasang telinga je..
abah yg entertain diorg..
lepas service.. pompuan tu cakap..
" dh karat ni pakcik.. x elok air ni utk diminum..
nnti keracunan pakcik dan makcik..
masuk dlm perut.. nnti macam2 penyakit dapat.. "

Masa ni aku dh ketor2 tgn geram.. tp sabooooo..
dok skodeng balik tirai lg nie..
Tetiba dia suruh abah aku tgk penapis air BARU..
dia suruh budak lelaki tu amik dr kete dia..
sorang lg jantan masuk..
so jadik 3 org..
bukak folder tunjuk.. bla bla bla bla..
abah tnye rege..

Korang agak berapa???..

"

"

"

"

"

"

RM4800++  okehhhhhh!!!!!

Pompuan tu leh jawab ape tau..

"tapi penapis ni bagus pakcik.. dh xyah tukar2 lg.. pakai seumur hidup"

"lagipun pakcik bayar bulan2 je.. sikit je"

Kepala hangguk punyer budak.. sedap je ko cakap erk..
bkn ko yg bayar..

Aku pulak jenis x berani nk bersemuka dgn diorg..
so aku call abah aku dr dlm bilik.. huhuhu


"abah.. jangan beli.. diorg semua menipu.. mahal sgt sampai 4ribu.. 
esok2 dia dtg lg suruh tkr lg.. sampai bila x habis "
aku ni berseloroh.. abah senyap je..

Abah aku ni jenis susah nk dgr teguran aku..
sbb aku mmg duduk sekali dgn mak abah.. dari kecik sampai dh kawin ni..
abah dh lali kot dgn aku..
at last aku report kt adik lelaki aku kat shah alam nun..
adik aku terus call abah.. hihihi..
Lama jgk dia cakap..

Ok.. dh sedap dengar..
abah cakap ke penjual tu.. sy x nak la..
mahal sgt..
pencen sy sikit je.. cakap abah..

Korang tau si penjual 3 ekor ni cakap ape..
"eh pakcik bayar bulan2 je .. rendah je bayaran dia.."
kurang asam keping punye budak.. x reti2 bahasa kan..
pehtu..
"kalau x pon.. pakcik amik yg RM2k++ nie.. murah skit bulanan dia.."

Aku pon keluar dari bilik..

"Mak.. maghrib nk habis waktu nie.. jom semayang"..

Semua budak2 tu senyap..
memula diorg nk tinggalkan je penapis tu utk abah pikirkan..
tp aku dok jeling kt budak2 tu..
then diaorg pon bungkus2.. and blah..


Kesimpulannya.. 
bukan aku x nk beli atau pakai penapis air..
tapi aku yakin.. budak2 tu menipu je lebih..
penapis air bukannyer jenama terkenal.. sampai hg RM4k++
dari dulu dia asyik dtg rumah aje..
dok promote penapis baru..
masuk ni dh kali ke 3 dia soh tukar..
banyak cantik muka dia..
aku tau.. selama ni abah aku mengikut aje..
so diorg memperdayakan abah..
cara diorg cakap pon aku x minat..
memaksa..!

lepas ni aku nk beli penapis air utk rumah nie..
yg ada jenama..
biar budak2 x berani lg dtg..
geram aku dibuatnyer!!!..




Friday, January 13, 2012

Lagu Untuk Ibu..

Assalamualaikum..

Hari ni layan video menyentuh perasaan nie..
Dikir nasihat yang sgt menginsafkan..

Dengar sampai habis ye.. :(


Thursday, January 12, 2012

Jai.. Zikir.. atau Adi Putra???..

Assalamualaikum..

Dari aku melayan kuyu mata ni dek kerana cuaca yg mendung..
dan hujan dari pg tadi sampai lah skrg..
baik aku wat entry blog ni jap..hihihi..

Biler bukak laman web Beautifulnara tadi..
tgk ada gmbr Adi Putra.. ermmm.. kite buat entry pasal dia lah..

Aceli aku tidak berapa meminati atau mengenali Adi Putra nie..
tp since dia berlakon dlm drama Tentang Dhia..
eh.. jadik minat pulak.. hihihi..
tp idak la minat sampai jerit2.. meroyan.. histeria bagai kan..
minat cara dia berlakon je.. and lagu2 yg dia nyanyikan pon not bad..
boleh la dengar.. x la bernanah dlm telinga kan kan kan.. :):):)

Selain dr drama Tentang Dhia..
heboh jgk org dok memperkatakan filem KL Gangster 2..
Adi Putra memegang watak Jai..
serius ganas giler muka dia dlm KLG2 tu..
dgn rambut blonde nyer.. dgn muka serius nyer..
beza sgt la watak dgn Abg Zikir tu..
dh nama pon pelakon kan.. huhuhu..

So korang suka yang mana?..

JAI
pic taken from : http://beautifulnara.com/4-gambaradi-putra-semakin-popular/
atau...

ABANG ZIKIR


Atauuuuuuuu....

ADI PUTRA


Hahahahahaha..

Jangan la maraaaah.. gurau2 aje.. 

Moh kite tgk gambar Adi Putra yg bisa mencairkan hati gadis2..
(hati i x cair sbb i bukan gadis.. auwwwww).. hihihi..

"

"

"

"

"

"

"

"

"

"

"

"

"

"

"

"

"

"

"

"

"

"

"

"

"

"

"

"

"

"

"
"

"

"

"

"

"

"

"

"

"



Haa.. cair tak?.. kalau cair cepat2 masuk peti beku tu..
kang x pasal2 xde hati sbb dh cair tgk gambar Adi Putra masa remaja nie..
hahahahahaha..

Nasi Arab dan Hummus~

Assalamualaikum,

Since pekena nasi arab kt Setia Alam aritu..
aku jadik gian nk pekena makanan arab aje..
kalau kena dgn tekak ni.. mmg la tersgt sedap..

Kelmarin, ku ajak suami, mak dan abah makan di luar..
di sebuah restoran arab berdekatan dgn perumahan rumah aku..
dh lama pon restoran tu tp x pernah terdetik nk pegi..
bile dengar dari kawan2 yg kata sedap jugak hidangan arab di situ
ape lagi.. aku pon x nk ketinggalan.. :-)

Tapi maaf lah.. x de gambar..
al-maklum la.. aku ni jenis penyegan skit nk snap2 gambo..
nak2 pulak mak abah ada.. lg la segan..
dgn suami x kisah lg.. sbb dia dh tau perangai aku.. hihihi..

Aku rasa nasi arab tu dh familiar sgt kan..
yg biasa aku dengar Kabsya dgn Mandhy..
Kabsya tu ayam/kambing digaul sekali dgn nasi..
so tekstur nasi agak basah..
manakala Mandhy pulak ayam/kambing tu diasingkan dgn nasi..
so tekstur nasi kering sedikit..

Yang menarik perhatian aku ialah dessert arab nie..
 yg aku rasa unik.. dan rasa dia not bad.. sedap jgak..

pic taken from : http://homemade-recipes.blogspot.com/2010/10/hummus-dip-with-whole-chickpeas-recipe.html

Hummus is a Levantine Arab food dip or spread made from cooked, mashed chickpeas
blended with tahini, olive oil, lemon juice, salt and garlic.[1][2] 
It is popular throughout the Middle East and in Middle Eastern cuisine around the globe.

pic taken from : http://supernaturalbotanicals.com/blog/hummus-recipe
pic taken from : http://veganeatsblog.com/2010/01/23/holy-hummus/
 Tapi aku konpius, rasa masam Hummus ni dtg dari bahan ape ye?..
ada yg tahu..???
aku ingatkan ada yogurt..
tp semua resepi yg aku tgk.. x de pon bahan yogurt..

Tapi serius mmg sedap..
ralit sgt makan.. sedar2 dh habis..
cuma satu lg aku kompius..
aritu aku makan dia servekan dgn roti arab (tertulis di menu)..
aku ingatkan roti arab yg tebal tu..
tp dia servekan sebijik mcm roti tortillia tu.. (ke mmg tortillia erk)..
konpius nie.. saper tau?..

So saper2 lom layan lg Nasi Arab dan dessert Hummus nie..
dicadangkan cuba lah..
sedap weh.. ^_^

Kongsi Resepi

Share It

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...