Thursday, January 12, 2012

Nasi Arab dan Hummus~

Assalamualaikum,

Since pekena nasi arab kt Setia Alam aritu..
aku jadik gian nk pekena makanan arab aje..
kalau kena dgn tekak ni.. mmg la tersgt sedap..

Kelmarin, ku ajak suami, mak dan abah makan di luar..
di sebuah restoran arab berdekatan dgn perumahan rumah aku..
dh lama pon restoran tu tp x pernah terdetik nk pegi..
bile dengar dari kawan2 yg kata sedap jugak hidangan arab di situ
ape lagi.. aku pon x nk ketinggalan.. :-)

Tapi maaf lah.. x de gambar..
al-maklum la.. aku ni jenis penyegan skit nk snap2 gambo..
nak2 pulak mak abah ada.. lg la segan..
dgn suami x kisah lg.. sbb dia dh tau perangai aku.. hihihi..

Aku rasa nasi arab tu dh familiar sgt kan..
yg biasa aku dengar Kabsya dgn Mandhy..
Kabsya tu ayam/kambing digaul sekali dgn nasi..
so tekstur nasi agak basah..
manakala Mandhy pulak ayam/kambing tu diasingkan dgn nasi..
so tekstur nasi kering sedikit..

Yang menarik perhatian aku ialah dessert arab nie..
 yg aku rasa unik.. dan rasa dia not bad.. sedap jgak..

pic taken from : http://homemade-recipes.blogspot.com/2010/10/hummus-dip-with-whole-chickpeas-recipe.html

Hummus is a Levantine Arab food dip or spread made from cooked, mashed chickpeas
blended with tahini, olive oil, lemon juice, salt and garlic.[1][2] 
It is popular throughout the Middle East and in Middle Eastern cuisine around the globe.

pic taken from : http://supernaturalbotanicals.com/blog/hummus-recipe
pic taken from : http://veganeatsblog.com/2010/01/23/holy-hummus/
 Tapi aku konpius, rasa masam Hummus ni dtg dari bahan ape ye?..
ada yg tahu..???
aku ingatkan ada yogurt..
tp semua resepi yg aku tgk.. x de pon bahan yogurt..

Tapi serius mmg sedap..
ralit sgt makan.. sedar2 dh habis..
cuma satu lg aku kompius..
aritu aku makan dia servekan dgn roti arab (tertulis di menu)..
aku ingatkan roti arab yg tebal tu..
tp dia servekan sebijik mcm roti tortillia tu.. (ke mmg tortillia erk)..
konpius nie.. saper tau?..

So saper2 lom layan lg Nasi Arab dan dessert Hummus nie..
dicadangkan cuba lah..
sedap weh.. ^_^

3 comments:

JaJa'Z said...

hummus ni setau jaja bleh makan dengan roti arab,tortilla or nachos pun bleh...masam tu setau jaja dr yogurt..tak pun dr perahan air limau kot kak...

::Azura Rahman:: said...

Jaja : mmg kite leh serve dgn ape2 pon jenis roti.. cuma maksud akak.. sebenarnyer roti arab adalah yg tebal or nipis mcm tortilia tu.. sbb dh 2x makan kt restoran arab semua guna roti nipis mcm tortilia tu.. tp masa makan kt Suria Perdana.. roti arab tu tebal.. cicah dgn kuah kari..

kalau servey recipe hummus xde pon bahan yogurt.. maybe perahan limau la kot..

JaJa'Z said...

setau jaja roti arab tebal kak...dia kembung2 sket gitu la...

Kongsi Resepi

Share It

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...