Monday, January 14, 2013

Sengkuang Cina..Ngaku..Arrowhead.. byknya nama..

Assalamualaikum,

Korang pernah dengar nama2 tu?..
sengkuang cina biasa dengar.. 
arrowhead tu nama omputeh dia..
tapi buah Ngaku.. mmg this is pestime aku dengar..
hehehe..

Selama ni biasa dengar je pasal sengkuang cina..
tp x pernah terdetik nk beli..
lagikan pulak nk masak.. 

Tapi bila tgk Mek Jah tayang kat fesbuk..
cakap sedap sgt buah nie dibuat kepek..
aku apa lagi.. rembat sebungkus kt Giant..
dia dh siap2 bungkus and timbang..
sekilo RM3.99.. aku beli bungkusan dgn harga RM4.00++
kiranya sekilo lebih..
jadik la sbb nk cuba dulu..

 

Balik umah terus kerjakan buah tu..
buang kulit dia.. aku kikis je dgn pisau..
kulitnya nipis..

Mek Jah dh pesan.. jgn buang 'tanduk' dia..
memudahkan kerja2 nk menghiris/menyagat nnti..
mmg betol.. ada 'tanduk' tu senang skit.. hehehe..

so bila dh goreng.. panas2 lg tu dh bedal..
wahhh.. x sangka mmg sedap sgt..
mmg rasa lemak2 gitu..
aku x boh pon garam ke perasa ke..
mmg dh asli sedapnya.. ;)


Aku pon x tau sgt asal usul buah nie..
kabarnya buah ni hanya ada pada musim raya cina je..
yeke?..
Kalau benar bagai dikata.. baik cepat g borong buah nie..
kat giant byk lg aritu.. 
dpt merasa sekali baru puas hati kan..
;)


p/s - gelak dulu.. hahahahahaha.. rupanya sengkuang cina dgn mende alah ni lain.. mana ku tau.. pernah baca kat mana ntah cakap sama.. ajaran sesat sungguh.. thanks semua yg menegur kesilapan nyata ni.. hehehe..

8 comments:

Kakzakie said...

kalau kakak sengkuang cina tu kakak panggil water chesnut tapi buah ngaku ni arrowhead yg tak sama kot...

Water chesnut tu bila kita buat kuih tako kan...

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

betul kata Kakzakie tu, sengkuang cina yg buat kuih tako tu...

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

eh, belum habis komen dah terpost lak.. hehehe..

semua kata sedap tapi akak tak pernah makan, mesti lagi sedap dari potato chips kan..

Marsita yahya said...

Salam Zura, saya baru aje entry pasal arrowhead. Arrowhead ngan sengkuang Cina tak sama...
http://my-mintroom.blogspot.com/2013/01/kepala-panah.html

::Azura Rahman:: said...

Kak Zakie , Kak Yus & Marsita : erk?.. ntah..zura pon tgk info dr org lain.. hahaha.. ajaran sesat gayanya.. tu la terkonpius jgk dgn water chestnut..

Thanks semua utk info ni.. kalau dak sampai sudah zura tersesat.. ;)

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

yelah zura.. kalau sengkuang cina tu yg kulitnya warna hitam.. lepas kopek boleh mkn mcm tu saja & juga salah satu bahan buat red rubbies & kuih tako... ngaku ni takleh dimkn mentah.. mmg khas utk buat kerepek je.. hehe..

::Azura Rahman:: said...

kak madiha : silap sudaaaa... ;)

Kak Rose said...

mak ai mahalnya... smlm kat giant offer, rm0.88/kg

Kongsi Resepi

Share It

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...