Wednesday, December 7, 2011

Ohooooooooooooi.. cek mek molek!

Salam..

Jom bergelek mcm M.Daud Kilau..
ahaiii..
hihihi..

Gara2 buat kuih cek mek molek..
pergh.. makan x sedap dh bbrp bijik..
aku guna keledek putih biasa tu..
bukan keledek kaler oren tu..
dok tgk bergolek2 je keledek tu berhari2..

Belek2 blog Mamasya..
tgk ada resepi cek mek molek..
ape lg..
operasi pon bermula lahhhh...

 

Mohon izin share resepi ye Mamasya.. TQ


Kuih Cek Mek Molek
Oleh; Dapurmamasya
Bahan
4 biji ubi keledek saiz sederhana
2 cawan gandum-tambah atau kurang sekiranya perlu
gula secukupnya

Cara
Ubi direbus hingga lembut dan dikupas. Tumbuk/lenyek hingga betul2 lumat dan dicampurkan dgn gandum sedikit demi sedikit dan uli hingga jadi doh. Bulatkan doh kecil2 menjadi bebola. Kemudian doh tadi dileperkan dgn tangan,kalau melekat taburkan sedikit gandum ditangan, letakkan sedikit gula di tengah dan bentukkan menjadi bujur. Setelah itu bolehlah digorengkan didalam kuali yang berisi minyak yang panas sehingga masak kekuningan.

5 comments:

♥LOVE2COOK MALAYSIA♥ said...

Alamak masuk je dah lapar la kak ;)

Hru dear??? Nak cek molek cikit...

CT Delima said...

As'salam Azura

Harap zura sihat2 selalu ya. kuih ni kuih orang kelate eh..hehehe. main teka jer ni sebab tak pernah cuba makan pun. maklum lah tekak orang jakun macam k.ct ni nak kena cuba makan dulu zura. ehh..ada lagi ker dah susun kemas piring dalam almari tu..hehehe

::Azura Rahman:: said...

LOVE :-

Hai Love Dearie.. i'm fine dear.. sihat dan berkhasiat.. hahahaha..
Love sihat x?.. Rishie?..Ashika?..

Cek Mek Molek dh habis la.. Love makan ke kuih nie?.. :)

::Azura Rahman:: said...

Kak CT :-

W'salam kak..

Ye kot asal Kelantan.. zura pon x tau.. hahahaha.. tp biasa la makan.. kt Kuantan pon byk gak jual..

Kuih ni manis sbb ada inti gula kt tgh2.. tp zura x boh byk gula.. x suka manis2 sgt..

Cuba lah Kak.. :)

Mamasya said...

Aslmkum Zura

amboi bergelek pula...hi...hi..
aaa...kuih asal dr kelate..

Kongsi Resepi

There was an error in this gadget

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...