Tuesday, December 27, 2011

Impian tahun 2002 masih belum termakbul.. moga 2012 dimakbulkan.. amin

Assalamualaikum..

tadi terbaca status dearie Love..
terus terdetik nk buat entry nie.. :)

Lg bbrp hari je nk masuk tahun 2012..
tp tahun Islam dh masuk thn baru pon kan..

So ramai yg akan bertanya..
ape azam thn baru.. ape impian thn baru..
yg lepas2 tercapai tak???..

Aku x amik port sgt azam dan impian yg lain2..
yg SATU ini je aku pikirkan..
dari thn 2002 lg impian ni belum tercapai..
apakah ia???..

Sudah tentu lah.. 
keinginan utk mengandung, melahirkan anak & membesarkan anak..
Anda yg sudahpon terlaksana impian ini.. bersyukurlah.. 
sy amat mencemburui anda..

9 tahun.. pelbagai onak duri ku tempuhi..
xde yg manis.. semuanyer pahit belaka..
namun, ku ttp bersyukur..
mempunyai seorang suami yg sgt memahami..
kami bahagia..
terima kasih Allah..

Sungguh tinggi harapanku utk tahun 2012..
moga aku dan suami dilimpahi rezeki yg SATU ini..
mohon kawan2 semua mendoakan utk kami..
Please Allah.. makbulkan doa aku, suami dan kawan2 yg baik hati ini..

Utk terakhir.. aku nk share satu artikel dari sebuah laman web..
yg memberi tips dan nasihat utk mengandung..
terima kasih tuan punyer laman web itu..
moga Allah memberi anda rahmat..

"

"

"

"

"

Kepada mereka yang sukar untuk mengandung walaupun telah lama kahwin. Sila baca ‘post’ kali ini. Post kali ini menerangkan punca dan sebab-sebab mengapa anda sukar untuk mengandung. Ia juga memberikan beberapa nasihat yang patut anda amalkan dalam usaha untuk mendapatkan anak. Juga disertakan satu petua yang sangat baik untuk diamalkan.

Semoga arwah guru saya sentiasa dicucuri rahmatNya. Ilmu yang ingin saya kongsikan kali ini dipanjangkan untuk tatapan sekelian yang saya perolehi dahulu sewaktu arwah masih hidup.

Zaman moden kini ramai para isteri yang bekerja menambah pendapatan keluarga. Kewangan keluarga semakin meningkat namun seiring dengannya pula ialah peningkatan kesukaran untuk mendapatkan zuriat dalam bahasa mudah ialah susah untuk mengandung.

Bila timbul masalah ini, doktor pakar sakit puan sangat beruntung kerana mendapati bilangan mereka yang ingin berurusan begitu ramai sekali. Kos rawatan yang dikenakan pula ada yang melibatkan puluhan ribu ringgit dan itu pun belum pasti akan mengandung.

Jadilah wanita tersebut sebagai bahan ujikaji yang diberikan ubat ini dan itu serta pelbagai rawatan kesuburan lainnya.

Masalah menemui doktor sakit puan ini tidak begitu memudharatkan, ia hanya sekadar memudharatkan kewangan. Yang akan saya ceritakan ini lebih memudharatkan lagi. Bagi yang putus asa dengan rawatan doktor dan alternatif yang lebih mudah dan murah, ramai di antara mereka yang mengalami masalah ini menemui bomoh, dukun dan tukang urut sebagai usaha untuk mendapatkan anak. Inilah yang lebih parah kerana menemui dukun dan bomoh ini sebenarnya adalah permulaan kepada azab yang lebih besar dari Allah kerana telah mensyirikkanNya.

Salah seorang jiran saya sejak kebelakangan ini hampir setiap tahun menerima menantu. Sehingga kini 3 orang anaknya telah selamat melangsungkan perkahwinan mereka. Namun apa yang menyedihkan sekali ialah sehingga kini jiran saya ini belum mendapat pangkat datok kerana anak dan menantu mereka ini masih belum mengandung.

Di tempat kerja saya pula ramai pasangan yang lebih sepuluh tahun kahwin masih belum mendapat anak dan beberapa orang lain pula sudah lima tahun berkahwin juga masih belum mendapat anak. Ada seorang hamba Allah tu apabila saya nasihatkan agar semoga mudah mengandung begitu sombong sekali menolak nasihat saya dengan mencebikkan muka namun hakikatnya ialah sehingga saat ini beliau masih belum mengandung.

Pada hari raya aidilfitri lalu saya telah dikunjungi pasangan suami isteri rakan setugas saya. Dalam pertemuan tersebut sempatlah mereka mengadukan masalah mereka iaitu walaupun sudah lebih setahun berkahwin, isterinya masih belum mengandung. Kira-kira sebulan lepas iaitu kira-kira tiga bulan selepas kunjungan di aidilfitri sewaktu berselisih ditempat kerja, dengan begitu gembira suami pasangan ini mengucap kesyukuran dan terima kasih kerana isterinya baru disahkan mengandung. Alhamdulillah setelah kira-kira 3 bulan mengamalkan nasihat yang diberikan, isterinya telah mengandung.

Satu ketika sewaktu saya membeli belah dipasar raya Extra, saya merasa begitu sedih melihatkan seorang perempuan yang saya jangka seorang isteri sedang memasukkan jeruk anggur ke dalam bekas plastik. 

Saya merasa sedih kerana ini bakal menyusahkan perempuan ini untuk mengandung.Saya memberanikan diri untuk mendekati wanita ini dan mula bertanya “suka makan jeruk?”
“Memang kegemaran saya” jawab wanita ini.
“Sudah berkahwin?” saya menambah.
“Sudah 3 tahun” wanita ini menjawab.
Tepat seperti jangkaan saya bahawa wanita ini sudah berkahwin.
“Berapa orang anak?” saya menyoal untuk mendapatkan kepastian hipotesis awal saya.

Seperti yang saya jangkakan wanita ini menjawab ” belum dapat anak lagi”. Selepas mendapat fakta yang dikehendaki saya pun memulakan sesi nasihat semoga kelak beliau mendapat anugerah anak termasuklah memberhentikan tabiaat memakan jeruk yang baru sahaja dibeli. Semoga Allah memberikan wanita ini zuriat dari anak yang soleh. Amin.

Kepada anda yang ingin mengandung dan mendapatkan anak, saya sarankan agar anda mengamalkan nasihat berikut:

Elakkan:
  • Minum coca cola, pepsi cola, minuman bergas
  • Makan junk food
  • Segala jeruk kering seperti asam boi dan jeruk basah seperti jeruk mangga dan ceremai
  • Makan makanan fast food seperti KFC, Mc Donald dan piza
  • Makan burger dan nugget
  • Makan jambu batu
Suami pula dikehendaki meminum susu kambing/susu lembu tepung fullcream atau susu segar. Kalau merokok perlu berhentikan tabiaat ini. Si isteri juga kena minum susu lembu sama ada dalam bentuk tepung fullcream atau susu segar.

Dan adalah sangat digalakkan agar anda dapat mengamalkan amalan seperti tertulis dibawah ;
Banyakkan menyebut nama ALLAH (al-Musowwir).


12 comments:

adarnadzmie said...

moga hari mendatang memberi kita harapan dan kejayaan baru...
semoga kedatangan tahun 2012 akan menambahkan lagi azam kita utk mencapai kejayaan ...

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

semoga impian & doa zura dimakbulkan Allah S.W.T... sesungguhnya DIA maha mendengar lagi maha mengasihani... mungkin belum tiba masanya... insyaAllah.. sekiranya memang tiada sebarang masalah yg lain.. pasti suatu hari nnt rezeki itu akan jadi milik kalian berdua... byk2kan berdoa & berusaha ye...

::Azura Rahman:: said...

adarnadzmie : insya-Allah..

::Azura Rahman:: said...

Kak Madiha : Terima kasih byk2 kak.. tlg doakan zura eh.. :)

Anonymous said...

Jangan putus asa. Sentiasa berusaha dan serahkan selebihnya kepada Allah SWT. Sesungguhnya Allah tahu apa yang terbaik untuk hamba-hambaNya.

Amalkan sembahyang hajat terutamanya ketika terdetik di fikiran.

::Azura Rahman:: said...

insya-Allah.. terima kasih byk2.. :)

bee2312 said...

terima kasih u info itu kak azura....

cida said...

impian kita sama kak...
harap 2012 ada berita gembira buat kita..amin...

::YUSLINA said...

yang penting jgn putus asa....insyaAllah akan termakbul impian tu...

::Azura Rahman:: said...

Bee: sharing is caring rite.. :)

::Azura Rahman:: said...

Cida: oo sama ke?.. kzura x tau.. sama2 la kite berdoa dan berikhtiar.. huhuhu..

::Azura Rahman:: said...

Yus : tq yus.. tlg doakan utk aku dan kawan2 ye.. :)

Kongsi Resepi

Share It

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...