Sunday, April 24, 2011

Sardine Puff


Assalamualaikum..
Dah lama x buat Sardine Puff nie..
Padahal bukan susah pon nk buat..
antara Rajin dgn Malas je..
huhuhu..

Kelmarin pi pasaraya "gergasi" (bak kata Kak Nor..ekeke)
rembat Roti Paratha brand Kawan 1 paket besar..
yg Value Packs tu..
rege dalam RM17++..
ada 25 keping (5keping x 5 bungkus)

Kebetulan semalam (sabtu)..
aku dan suami bawak anak2 sedara..
mandi manda kt Sg Lembing..
so bawak la Sardine Puff ni utk makan2 kt situ..

And aku ada snap..
gambo step by step.. nk buat Sardine Puff guna Roti Paratha..
ramai yg pikir buat ni susah..
korang tgk sendiri..
step by step ni erk..



 OK lepas dh potong 4 tu..
ambik la sekeping kecik tu.. 
boh inti sardine and lipat spt dalam gambar dibawah..
 

Siap!
Mudah kan?.. so x de alasan x reti buat lg lepas ni..
pi beli Roti Paratha..
inti dia senang je..

Tumis bawang, cili kisar then boh sardine (tos dan buang kuah)..
boh kentang dan karot yg dipotong dadu..
gaul rata.. perasakan dgn garam..
akhir sekali masukkan cincangan daun bawang..
tutup api..

Ni antara hasil2 yg aku pernah buat sebelum nie..
SINI dan SINI..

OK.. selamat mencuba!


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
*tambahan 
Aku menggunakan Roti Paratha jenis ini..
sumber:google
Dan Sardine Puff ini dimasak dengan kaedah bakar menggunakan oven..
bukan goreng tau..
(tp x tau arr kalu boleh digoreng.. x pernah cuba)

4 comments:

eni said...

salam azura...ni kalau tak tau buat juga tak tau nak kata apa...siap org bagi step by step lagi....he he....sebenarnya yg susah tu kalau kita nak buat kulit sendiri...jadi tu mmg jadi tapi tak seelok yg beli...he he...kesimpulannya beli kulit yg siap dah...

hani said...

hi zura,
ada lagi tak puffs yg dah siap goleng??? nak rasa sikit, plssssssssss

::Azura Rahman:: said...

ENI : Kalu nk wat sendiri puff pastry tu mmg rasanyer x buat dah Sardine Puff nie.. ekeke.. now dh mudah.. guna Roti Paratha pon dh leh buat..

HANI : Zura x gorenf Sardine Puff ni Hani.. zura bakar dlm oven.. nak ke?.. ada lg dlm peti tu.. zura frozenkan.. leh wat minum petang.. meh la dtg umah.. leh zura hidangkan.. ekeke..

elly hamzah said...

hahahha..aku lah tu zura, si pemalas itu..kuikuikuii.

senang ajek rupenyer, xpelah..nanti2 klo sempat g pasaraya gergasi tu, aku beli rito pratha 'kawan'..so, bila buat dan time makan mesti ingat kat kawan2..esp kat ko; sifu!hehehe

Kongsi Resepi

Share It

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...