Friday, April 8, 2011

Rajuk Hati Menanti Permata

Salam..

Korang tgk tv9 mlm semlm?.. rancangan Semanis Kurma.. tajuk perbincangan.. "Rajuk Hati Menanti Permata".. thanks to sis nina yg inform aku soh tgk.. aku dh tgk sedutan kt TV tp lupe tarikh dan masa.. nasib baik sis Nina bgtau.. thanks sis.. ♥

Aku bersyukur.. ada jugak rancangan2 utk org2 yg nasib spt aku nie.. at least, masyarakat sedar akan dilema dan kepayahan yg kami tempuh ini.. tapi aku yakin.. masih ramai masyarakat di luar sana yg belum sedar dan masih suka melontar2 soalan2 yg bisa mengguris hati dan perasaan kami secara sengaja.. paling pedas kami dilemparkan tohmahan bahawa kami ni MANDUL.. :(

Ustazah Bahiyah mengatakan disebabkan lontaran2 suara yg memedihkan ini, ada golongan2 spt aku ni takut hidup bermasyarakat.. korang percaya?.. ye.. itu adalah aku salah seorangnya.. sejak aku mengalami masalah ini.. aku sering menjauhi dari bertemu kawan2 lama dan sanak saudara.. kenapa????.. kerana aku tau, setiap kali berjumpa pasti soalan pertama mereka "Ko xde isi lg ke?".. "lor.. masih berdua ke?..".. "orang lain dh berdua bertiga.. korang ni biler lg".. "ko ni mmg plan x nk anak ke?.".. "korang ni x pandai buat kot"...

Hah.. plg pedih biler soalan2 itu dilemparkan kepada kami berdua didepan kawan2 atau sedara mara lain.. ape perasaan aku???.. rasa malu jatuh no.2.. plg aku rasa ialah SEDIH.. biler sedih.. dah tentu nk nangis.. tp x kan nk nangis depan2 org kan.. so pendam aje sampai masuk kete.. bermula lah drama air mata.. :'(

Nk cerita pasal isu ni mmg panjang.. nk meluahkan perasaan pasal isu ni mmg tak terluah.. ape yg org2 senasib aku ni mampu buat hanya SABAR.. dan itulah kata2 nasihat yg sering diterima dari kawan2 dan keluarga (yang memahami).. thanks semua.. tanpa org2 seperti anda rasanyer kami boleh jadik giler.. 


Untuk kawan2 yg mengalami masalah spt aku.. dan yg tak sempat tgk rancangan ni semlm.. aku sharekan skit nasihat, petua dan doa yang diberikan :-

1- Jangan terlalu fokus masalah yg dihadapi. Stress blh mengganggu kesuburan kite.
2- Berdoa kena bersungguh. Mntk dgn Allah bersungguh2.
3- Bykkan puasa sunat suami dan isteri.
4- Amal dan cuba hafal 2 surah ini :-

~Surah Al Anbiya ayat 89 & Surah Ali Imran ayat 38~


Dan akhir sekali harapan saya, mohon sgt2 kepada kawan2 semua.. utk mendoakan saya dan suami utk mendapat zuriat.. tolonglah doakan utk saya bersungguh seperti mana saya berdoa bersungguh2 setiap hari.. semoga Allah merahmati kebaikan kawan2 semua..


Ya Allah.. berikan aku peluang dan kesempatan.. 
untuk aku merasai pengalaman melahirkan zuriat.. 
bagaimana sakitnyer mengandung.. 
bagaimana sakitnya melahirkan.. 
bagaimana peritnya membesar dan menjaga anak..
Dapatkah aku menyentuh tangan lembut zuriatku sendiri???..
 (T_T)

~i love my husband so much!~

15 comments:

elly hamzah said...

bergenang air mata aku baca entry ko kali neh sahabat! semoga doamu termakbul; andai tidak..anggaplah rezeki yg lain pula akan kau perolehi. Hanya DIA yg mengetahui buruk baik sesuatu yg telah tersurat dan yg tersirat.amin

K.Nor said...

sebak k.nor baca n3 zura ni.. spt yg zura kata hanya ucapan sabar jer yg mampu k.nor kata.. Allah lebih mengetahui apa yg terbaik utk hambaNya.. insyallah k.nor sentiasa bersama zura.. kuatkan semangat dan tabahkan hati ya.. mudah2an segala doa yg dipanjatkan tu akan dimakbulkan Allah.. aminnn

Iera said...

sabar zura.. orang kata kalau Allah makbul doa kita itu tandanya Allah sayang. Kalau Allah lambat kabulkan doa kita itu maknanya Allah menguji kita.. tapi kalau Allah tidak mengabulkan langsung doa kita itu pastinya Allah akan memberikan sesuatu yang lebih baik... jangan berenti doa Zura...

JaJa'Z said...

i can feel u...we're on the same boat...kita buat apa yg terbaik dlm hidup kita..tapi mcm akak cakap la...kadang2 hati ni merajuk dengan orang2 sekeliling..yang terlalu laju mengeluarkan kata2...hanya mampu tersenyum jek.dengan harapan diaorang paham perasaan kita....

IKRAR KASIH said...

n3 yang menyentuh hati. insyaAllah..dugaan hanya utk yg mampu kerana Allah tidak pernah berlaku zalim pd hambaNYA. nabi zakariya sendiri menanti zuriatnya sehingga usianya 80 tahun.. baginda telah tua, isterinya pula dikatakan mandul. tapi Allah maha berkuasa.. banyak2 berdoa n beramal.. sementara tu nikmati hidup 'berdua' sbb lepas ni insyaAllah berderet2 tak menang tangan...insyaAllah..

. said...

assalammualaikum
saya google tajuk "rajuk hati menanti permata" ni, jumpa n3 akak.sebak saya baca kak. saya pon sedang berusaha ke arah itu. moga kita sama sama Allah berikan peluang untuk mendapatkan zuriat sendiri.
insyaallah.

hani said...

wow...sentap jap saya baca...seperti saya juga sedang berusaha gigih mendapatkan zuriat lg..sama2 kite berdoa dan berusaha ye...aminnn

EJay Raqyn said...

kak zura.. kadang2 dah ada anak pun org mengata jugak.. mcm ej yg ada anak sorang ni pun tension gak bila jumpa sedara mara/kwn2, pakat tanya "bila lg nak tambah?" "bila lagi aisya nk dpt adik?" "hangpa mmg plan nak sorang je ke?" "hangpa ni tak terer buat kot?" Pelik kan? bila jumpa kawan2 yg anak ramai, ada plak yg kata "amboii expressnya..mesin cap apa ni?" "nak buat team bola ka?" "haiii..hangpa keja projeekkk ja noo..." sebenarnya semua tak kena dengan mulut org ni.. kalau mulut tu kaki mengata, hati tu tak bersih..mmg suka sgt la cari kelemahan org lain.. org2 camni sebenarnya tak tau hukum..tak tau ketentuan Allah.. kalau Allah nak bagi anak berderet, usaha tak teruk pun dia tetap bagi.. kalau Allah belum nak bagi, usaha p la camna pun..belum sampai rezeki lagi la kan.. Dia lebih tau apa yg patut dan tak patut Dia bagi pada kita.. Tapi kita jgn lupa berdoa, kena yakin semua ni ada hikmahnya. Pada org2 yg suka cakap lepas tanpa prihatin pada prasaan org lain, kita biar jer kak.. Allah lebih tau apa yg terbaik utk kita.. so sabar ye kak..

akuzle said...

sy pon slalu ditnya soklan2 bodo sebegini dulu.... mmg bengang n reaksi sy, jwb acuh x acuh ajerler... or awk buat bodo jeks mcm x dgr....hehehehe

Izan said...

saya tumpang sedih bila baca entry akak ni.... apa yang boleh saya ckp hanyalah bersabar dan abaikan kata2 org sekeliling.

mereka hanya pandai berkata2 kerana mereka tak tahu apa lak yang akan mereka rasa sekiranya perkara itu terjadi kepada mereka sendiri.

doakan kebahagiaan akak dan suami berkekalan hingga akhir hayat. take care =)

adarnadzmie said...

semoga apa yg dirancang akan tercapai... hanya tuhan yang tahu apa yg tersirat dan apa yg tersurat... semoga usaha dan doa dik akan dimakbulkan Allah... insyaallah akan berbuah hasilnya satu hari... jangan sesekali dik beralah...

ZURAWITA BINTI AHMAD (ZURA) said...

mulut org mmg....kalau kena btg idung sendiri...tak berani la..nak bertanya yang berbagai tu...zura pon dh nk masuk 7 thn...selama tu..mcm2 la...mulut busuk yg dok kata....dok bela badan ja...bila lagi nak ada anak...tak mau beranak la...sedih pedih...tau...dan bukannya zura suka sgt nak bela badan....dgn amik ubat kesuburan...tiap bln ngadap doktor ja...jemu..bosan..tp semangat kesungguhan nak iktiar...gagahkan juga...Insya-Allah.....Allah bersama kita....mungkin ini ujian dariNya....

Tihara said...

SALAM ZURA,

SEJUK BACA KOMEN2 DALAM NI..
MACAM SAYA SENDIRI DAH 9 TAHUN MENANTIKAN CAHAYA MATA..

BILA SEDIH SAYA INGAT BALIK MAKSUD AYAT DALAM SURAH AT-TAGHABUN

"SESUNGGUHNYA HARTA BENDA KAMU DAN ANAK-ANAK KAMU ITU HANYALAH MENJADI UJIAN, DAN DI SISI ALLAH JUALAH PAHALA YANG BESAR..AYAT 15

KITA DOA SAMA-SAMA YE :)

fabulousmommy said...

salam...sabar banyak2...setiap manusia dugaannya tak sama...dan Allah hanya menguji pada hambanya yang mampu untuk menghadapinya....

boleh email saya di ryusmaira@gmail.com. saya cuma nak mencadangkan sesuatu...tak tau lah berkesan atau tak, tapi tak salah kita mencuba...mana tau nasib menyebelahi kita...insyaAllah..

Nur Ezqy said...

RM1/pcs strip ujian ovulation OPK (kesuburan)/pregnancy UPT (kehamilan).


blogshop: http://kit-ujian-kehamilan-murah.blogspot.com

sms: 0122429082 (puan nor)
email: lovidoobidoo@gmail.com

Kongsi Resepi

Share It

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...