Tuesday, March 1, 2011

Lemak Labu dan Ikan Bawal Bersambal

Salam..
dh basi udang bersos plum tu erk..
lama sgt dok posing kt blog ni..
sorry la..
memasak mmg ler hari2..
tp nk merajinkan diri nk snap tu susah skit..
kadang2 dh snap tp x teredit..
lgpon masakan biasa2 je..
dok pikir nk upload ke idak.. huhu..
tp sbb x de idea nk story hal lain
so aku upload aje la gambo menu aku sekeluarga..

Ini bukan menu arini..
dan jugak bukan menu semlm..
tp ni menu hari Ahad lepas.. ekeke..
dh selamat clear masuk perut..
berselera mak abah and suamiku makan.. 
(aku lg la berselera.. x penah x de selera.. haha..)
sesekali masak lauk kg mmg sedap..
dh lama sgt x masak labu ni..

Ikan bawal tu aku masak sambal je..
tumis sambal and curah atas tu..
pedas tu weh.. berapi2 rasa..
tp pedas2 br selera makan..
kalu x pedas kureng kick skit..
ekeke..





Lemak Labu
sumber : Myresepi
  • 1/2 biji labu - dikupas kulitnya dan dipotong kpd saiz yg sesuai (jgn terlalu kecik)
  • 1/2 biji bawang besar - dimayang - aku blend dgn kunyit dan ikan bilis
  • 1 inci Kunyit
  • 1 biji cili merah - ditumbuk kasar
  • 2 sudu besar ikan bilis (ditumbuk)
  • santan (kalau cair letak 1 cawan, kalau pekat letak 1/2 cawan)
  • garam secukup rasa
  • air secukupnya
  • sayur bayam/soo hoon- aku x letak
  • lada hitam - tumbuk kasar
  • sedikit daun selasih dan daun kunyit

Cara-cara

  1. Letakkan labu yg telah dipotong dgn bawang merah, cili ,ikan bilis dan lada hitam yg dikisar ke dalam periuk.
  2. Tambahkan air sehingga menenggelami labu. Kemudian, buka api.
  3. Biar sampai labu menjadi agak lembut (cucuk dgn garfu).
  4. Masukkan santan, garam secukup rasa. Tambahkan air jika mahu lebih kuah. Biarkan sehingga mendidih dan santan masak.
  5. Biar sekejap saja supaya tak terlampau lembik. Hidangkan.
*yg kaler merah tu aku adjust and tambah sendiri

 
 

Kenyang sudaaaaa~


1 comment:

Izan said...

wah labu... da seminggu lebih bapak mertua saya bg labu. tp letak dlm freezer jer sebab tak tau nak masak apa. huhuhuu

Kongsi Resepi

There was an error in this gadget

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...