Tuesday, May 4, 2010

Sambal Gesek Nogori 9

Sabtu lepas aku dan suamiku ke Seremban.. membawa mertuaku yg teringin sgt berjumpa anak bongsunyer yg sedang sarat mengandung anak ke-4.. dipendekkan citer... mlm tu kami makan malam di sana.. masakan org nogori sememangnyer umphhhh...

Kami dijamu dengan lauk pauk kampung.. rosak diet aku! huhuhu.. pertama kali aku makan cendawan busut (x tau arr korang panggil ape..).. b4 this penah tgk org jual tepi2 jalan tp x terpikir ia sesedap itu sebenarnyer.. diorg masak lomak cili api cendawan.. sambal gesek dan ayam berlado.. punyerlaa sedap.. semua makan bertambah nasik.. hahaha..

Menu yg plg istimewa pada aku ialah sambal gesek.. rupenyer mudah sgt membuatnyer... tp org cakap.. walaupon senang.. tp kalu x kena gayanyer.. x sedap jugak.. ekeke.. tapi x salah kalu nk mencuba kan..

So atas permintaan sahabatku Elly.. dia nk jugak resepi Sambal Gesek Nogori ni.. aku pon pestime mencuba.. rasanyer leh tahan.. tp yg aku makan kt seremban hari tu lg sodap laa.. huhuhu..

Ok selamat mencuba...

Sambal Gesek

Ikan Bilis - dibasuh dan toskan

Cili api hijau (kt umah aku ada cili api merah je.. )

Limau (aku guna limau nipis)

Belimbing buluh (x boh sbb x de)

Garam secukupnyer

Cara :-
Tumbuk cili api. Jangan kasar sgt dan jgn hancur sgt.. then masukkan ikan bilis bersama belimbing buluh jika ada.. tumbuk kasar.. perahkan limau dan perasakan dgn garam. Sedia untuk dihidangkan..

Mudahkan.. =) cubalah =)


post signature

post signature

1 comment:

Lya Colours said...

sambal gesek memang terbaikkk
ade 1 versi pakai cili hijau
yg tuh best gile

and dulu, masa pergi umah makcik kat kwsn dalam2 n9, dia masak lemak cili api udang dgn daun asam gelugur
uihh sedap2
ni cite pon terasa2 sedap
huhu

Kongsi Resepi

There was an error in this gadget

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...