Wednesday, May 12, 2010

Sikap Manusia yg boleh menyebabkan kemalangan jalanraya..

Hari ni nk wat research skit pasal kemalangan jalan raya.. aci? ekekeke..

Zaman skrg.. org memandu kereta atau menunggang motor tersgt laa tidak berhati-hati.. sebab tu kita kena sentiasa memerhati keadaan sekeliling kite semasa memandu/tunggang motor.. kadang2 kemalangan berlaku bukan kerana silap kita tapi silap org lain..

Pagi tadi semasa aku on d way ke opis.. ada sikap manusia yg membawa kereta dgn cara yg salah dan berbahaya sgt.. memula sekali aku terserempak dgn sebuah kereta Wira dipandu seorang wanita umur sekitar 40-an.. simpang 4.. aku dilaluan jalan lurus.. dan wanita ini dari kiri nk terus ke kanan (korang paham dak? kalu x paham wat2 laa paham).. korang tau ape wanita ni buat.. dia dgn selamba badak.. keluar dari simpang tu dan berada di tgh2 laluan jalan lurus tu.. so semua kereta x boleh lalu sbb di 'block' oleh kereta wanita nie.. at last, ada sebuah kereta dipandu lelaki terpaksa memberhentikan kereta utk bg laluan sbb risau agaknyer tgk dia dok tgh2 jalan tu.. ish ish ish.. be patient okay.. wait for ur turn laaa.. bahaya buat cenggitu.. kalu ada kereta bawak laju.. terus je hentam.. huhuhu

Lagi satu.. aku dh berada di jalan besar (highway) nk ke pejabat.. secara tiba2.. sebuah Kancil yang dipandu lelaki maybe usia lingkungan akhir 40-an atau awal 50-an dari simpang kiri.. terus keluar dan masuk terus ke jalan besar.. padahal laluan utk dia memperlahankan kenderaan sebelum masuk simpang dh ada... stay laa laluan tu dulu.. tgk dh clear baru masuk.. korang bayangkan laa.. sedang aku asyik drive jalan lurus.. tetiba kete tu masuk depan kete aku.. x ke cuak giler aku.. kalu aku tekan brek dalam2 sure menyasar kete aku.. so aku mengambil tindakan mengelak ke kanan.. nasib baik kete di laluan kanan tu jauh lg.. kalu dak.. ermmm... pikir2kan lah..

Dan yg paling aku sakit hati.. sikap manusia yg pemalas nk bg signal.. susah sgt ke nk bagi signal??? bukan kena bayar pon.. tau dak ape fungsi signal tu???.. kalu signal tu x de fungsi.. baik x yah letak signal kt kete.. wat menyemak je..hish!apalaa.. korang sakit hati dak... korang nk keluar simpang.. korang tgk jalan dh clear tp ada sebijik motor ni cam nk jalan terus.. so korang x leh laa keluar simpang tu.. tapi tiba2 motor tu leh selamba gajah masuk simpang rupenyer (tanpa bg signal ye! ).. kalu aku tau dh awal2 aku keluar simpang tu.. hampeh malaun sungguh!.. dh terpaksa tunggu lagi dan lagi dan lagi..

Ermm.. so nk ubah sikap manusia ni mmg susah.. dari dulu penyakit SIKAP ni mmg susah nk dipulihkan.. ape yg kite boleh buat.. hanya berhati-hatilaah selaluuu... org lain malas nk bagi signal kite kena laa rajin bg signal.. org lain dok julur kete ke depan.. kiter beralah aje laa.. kadang2 ego manusia ni pon penyebab kemalangan jugak.. kite amik ikhtibar dgn setiap kemalangan yg berlaku.. jgn jadik pada kite atau keluarga atau kawan2 kite.. saling ingat mengingati.. okay..

Bye.

post signature

post signature

2 comments:

Unknown said...

Biasa le tu zura....manusia ni kurang penyabar.....akak pun selalu kena....pernah dkt traffic light ni....sampai le turn lampu hijau di laluan akak....so pengguna boleh samada terus jalan atau belok kanan....akak nak belok kanan le....sekali dtg satu keta dr belah simpang kanan ni, langgar lampu merah utk masuk laluan ke kanan.....bertembung le ngan akak...sib baik sempat brek....akak tekan hon....sekali selamba je org tu buat signal lucah lak.....mmg org tu gile....mcm le akak tak kenal keta dia tu.....ari2 lalu ikut kawasan umah akak.....kena sumpah baru padan muka.....

::Azura Rahman:: said...

itu laa kak.. sbb tu zura cakap susah nk ubah sikap manusia ni.. diorg x de kesedaran diri langsung.. berasa diri tu betol je.. padahal terang lg jelas dia yg salah.. yg penting skrg kite kena hati2 selalu..

Kongsi Resepi

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...