Monday, May 17, 2010

Apa punca mengantok???... tips menarik... yuk tgk..

Mengantok... aku sgt mengantok.. hari2 kt opis aku mengantok.. oh tolong lah...

Now musim kebizian kt opis dh kureng skit.. kureng erk bukan x de keje langsung taau.. kena paham betol2 tu.. eekeke.. so dok melayan internet sampai dh x tau nk layan ape lg.. biler dh tersadai je kat kerusi opis yg x berapa nk empuk ni.. apa lagik... huaaaarrggghhh... lopong mulut menguap.. sampai mengalir air mata dok menahan mengantok ni.. huhuhu..

Aku pon godeh mr google pasal mengantok nie.. apa laa agaknyer punca mengantok erk... jom kite terjah... ekeke..

*sumber : http://gediq.com/tips/masalah-badan-letih-dan-cara-mengatasi

Hairan ya tidur sudah cukup.. Makan pun sudah… Minum pun sudah.. Tak pula melakukan aktiviti lasak.. kenapa ya?

Mengapa badan kamu terasa cepat penat, tidak bertenaga, lesu dan mengantuk ketika di sian hari? Apakah punca ini dan bagaimana untuk mengetasi badan letih dan ?

Ada beberapa sebab yang menyebabkan badan cepat letih dan mengantuk di siang hari.

1-Sensitiviti Elektrik

Terasa seperti tidak cukup tidur, sakit kepala, pening dan penat boleh disebabkan kerana kamu di kelilingi alat-alat elektrik. Ada fakta menyatakan bahawa sensitiviti elektrik mempengaruhi 35% terhadap populasi dunia. Sensitiviti elektrik mempengaruhi sistem semulajadi badan. Tanpa di sedari penyebabnya adalah seperti meletakkan telefon bimbit di sisi katil,penggunaan pengering rambut melebihi 10 minit, meletakkan jam digital bersebelahan ketika tidur dan terlalu dekat dengan skrin komputer.

Cara mengatasinya badan letih akibat sensitiviti elektrik ialah gantikan digital kepada jam analog, guna monitor komputer jenis LCD, alihkan alat-alat tanpa wayar ke bilik berasingan.


2-Diabetes tanpa Sedar

Mengikut Kajian yang dijalankan di Amerika Syarikat mendapati lebih kurang 500,000 wanita tidak mengetahui mereka mengidap diabetes. Menurut pakar pemakanan, diabetes terjadi apabila terdapat banyak gula dalam darah yang tidak diperlukan oleh tubuh. Apabila glukosa tidak ditukarkan kepada tenaga sama ada disebabkan insulin yang tidak cukup atau insulin tidak bekerja dengan betul menyebabkan hati mengeluar glukosa berlebihan dan badan tidak mampu menukarkan kepada tenaga kemudian memecahkanya menjadi lemak dan protein yang menyebabkan lebih banyak glukosa terhasil. Simptom diabetes ialah kencing kerap dan cepat dahaga badan pula menjadi mudah letih dan lemah.

Cara mengatasi maslah badan letih disebabkan Diabetes ialah cuba ke klinik untuk mendapatkan rawatan dan memastikan adakah anda berkebarangkalian mengidap diabetes, lakukan ujian darah untuk mengukur tahap gula dalam darah. Ketagihan memakan makanan yang manis dan berlemak sebelum kedatangan haid juga antara petanda kamu mengalami ketidakseimbangan kadar gula dalam darah. Makan setiap 3 jam dan jauhi roti, yogurt buah, jus, rokok dan kafein. Banyakkan mengambil makanan laut, telur, sayur sayuran hijau dan buah seperti buah pear, anggur, pic dan kiwi. gantikan pasta dengan beras perang, bubur dan bijirin.


3-Makan Tengahari

Makan yang tidak menentu dan tidak teratur menyebabkan kita mudah marah dan keletihan. Amalan pemakanan yang tidak teratur mempengaruhi tindak balas imunisasi yang mengurangkan amaun tenaga dalam badan. Makan tengahari tidak harus diambil terlalu berat kerana mendorong perasaan malas dan mengantuk.

Cara Mengatasi badan letih ialah makan tengahari bukan untuk mengenyangkan tetapi untuk meneruskan aktiviti seterusnya. lebih baik mengambil makanan berat ketika bersarapan dan jangan sesekali meninggalkan sarapan anda. Elakkan lauk pauk yang berlemak dan berkolestrol. Ambil buah buahan selepas makan untuk menyegarkan badan.


4- Masalah Ginjal

Masalah ginjal boleh mnyebabkan (kurang darah merah) seterusnya membawa keletihan.

Cara Mengatasi ialah berbincanglah dengan doktor jika anda mengalami masalah ginjal juga merangkumi tiroid kerana tiroid juga boleh membawa kepada keletihan. Elakkan pengambilan kafien dan alkohol dan banyakkan mengambil makanan berkhasiat seperti sayur-sayuran, buah-buahan,ikan dan rumpai laut.


5- Kekurangan Zat Besi dan Vitamin B12.

kekurangan zat besi dan vitamin B12 boleh membawa kepada penyakit . B12 pula berfungsi dalam sisitem darah iaitu membantu membawa oksigen ke serata badan. Manakala zat besi untuk penghasilan darah merah.

Tanda-tanda pengidap ialah kulit kelihatan kekuningan, tetapi jika kamu letih dan cepat emosional cubalah mengambil vitamin B12.

cara mengatasi jika kekurangan zat ialah dengan mengambil vitamin tambahan seperti multivitamin dan sebagainya.


6- Cara Senaman

Senaman memang bagus untuk badan namun jika waktu yang dilakukan itu tidak kena boleh menyebabkan keletihan kerana kamu kurang tenaga dan kesan pada keesokan harinya.

ialah dengan bersenam seperti berlari,berjalan atau aerobik diwaktu pagi dan pada malam hari boleh lakukan senaman seperti berjalan sekeling rumah atau yoga. Ini Dapat melegakan minda dan otot-otot. Jika kepenatan, lakukan sahaja senaman ringan sekitar 30 minit yang mampu meransang tenaga dalam badan.


7- Tekanan

Sebenarnya jika kita mengalami tekanan akan memberi efek terhadap tubuh juga. Anda mengalami tekanan mungkin di sebabkan malasah-masalah seperti berikut iaitu kurang motivasi, tiada keinginan terhadap seks, dan juga mengalami turun naik berat badan yang tidak seimbang.

akibat tekanan boleh di pulihkan dengan berjumpa doktor pakar mengambil antidepressants, sesi terapi atau kedua-duanya. Cognitive behavior theraphy (CBT) boleh membantu mengubah cara pemikiran seseorang. Dengan membantu mengubah fokus otak melalui tabiat baru. CBT membantu kamu mengawal stress dan tekanan. Therapi ini selalunya dilakukan seminggu sekali selama 6 minggu.


So kawan2.. dh tau punca2 mengantok... huhuhu.. harap2 bukan la disebabkan oleh penyakit erk.. mintak selisih... dh tu aku ni ngantok sebab ape ye?... ermmmm... pikir2kan lah...

Camner plak nk hilangkan rasa mengantok ni ye.. ekeke.. aku terjumpa link ni yg maybe boleh bantu aku dan kawan2 semua hilangkan rasa ngantok... ada berani nk cuba??? hahahahahaha....

*sumber : http://ibnismail.wordpress.com/2008/07/16/cara-menghilangkan-mengantuk-dan-tekanan/
Di sini terdapat beberapa langkah senaman yang boleh menghilangkan rasa mengantuk dan tekanan. Kepada mereka yang selalu rasa mengantuk ataupun tengah mengalami tekanan, Sila ikuti dan lakukan senaman ini. Selamat Mencuba!!

LANGKAH 1


Ini adalah ala taichi sikit la… sebagai permulaan untuk memanaskan badan.

LANGKAH 2


Tiru la macam ni… untuk melegakan bahu dan leher anda..

LANGKAH 3


wa..wa..aaa

LANGKAH 4


Gerak kekanan kemudian ke kiri..

LANGKAH 5


Gerak ke kiri kemudian ke kanan. Ikut sahajalah… jangan terpusing kepala sudah la..

LANGKAH 6


Tepuk kuat kuat kat dahi.. Ini untuk menghilangkan mengantuk..

LANGKAH 7


Selepas itu buat gerakan tangan dan badan… buat macam gembira je..

LANGKAH 8


Kemudian goyang-goyangkan kaki dan badan sedikit… Lakukan seperti kita tiada masalah…

LANGKAH 9


Lakukan secara agresif pula… Jangan peduli apa orang lain kata..

LANGKAH 10


Hilangkan semua tekanan…

LANGKAH 11


pusingkan kepala…

LANGKAH 12


tengok muka kat cermin sambil goyang2.. lawa tak…

LANGKAH 13


Akhir sekali lakukan joget kucing…

Hahahaha.. aku plg x tahan langkah 6.. ada ke patut.. cam nk membunuh je namanyer... ekekeke.. gelak guling2 kejap... but x salah nk cuba langkah2 yg lain... tp pastikan x de org lain yg nmpk.. kang depa dok bantai gelak pulak tgk korang dok bergelek sana.. goyang sini.. kah kah kah...

post signature

post signature

3 comments:

Hidayah Munirah said...

salam...hahahahahahah..anyway sy nak ucap tahniah kpd blogger sb sudi share ngn ktowang care nak hlgkan ngtuk..mmg terhibur..nak2 lg step no9 2..belum wat senaman lg sy dah gelak2 dah tgok ni..(hilang ngntok)..teringin nak cube memandangkan skrg ni musim final exam..boleh la ilangkan ngntuk mse study..hope members x nmpk ape sy wat..hihihihhhii..tq azura.

musmile said...

sy sllu ngantok..kkdng dah bgun tdow pown rse ngantok gak..so stlah sye kaji..cre niyh mmg bksan...sye bwat dalam kelas ag gaye2 niyh...mmg hilang ngantok..memang dpt malu..hoho..btw thx...

akram mazlan™ said...

comel skrip utk kartun tu..he he

Kongsi Resepi

There was an error in this gadget

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...