Tuesday, March 27, 2012

Kek Lapis Pandan... alamak!!!!

Assalamualaikum..

Apa yg alamak tu?..
adoi laaa...
ada 2 alamak tau..
ni la nk citer nie ...
punyer la excited nk buat kek lapis pandan nie..
confident je main taruk je lapisan demi lapisan tu..
sampai lupe.. kena susun ikut corak baru dpt corak dam...
hish~geram betol..
rasa nk cabut lapisan tu susun semula.. 
tp konpom dh x lekat kan...
omakkk .. den nk nangis nie... huhuhuhu..

Aceli kek ni saya godeh semlm..
diistiharkan kek ni sebagai kek besday saya dan suami..
hhihihi..
ramai yg nk tgk sgt kek besday saya kan..
ini la dia..
simple.. dimple.. 

Alamak ke dua..
tu haa.. tgk tepi2 kek..
kastad x cover betol..
dh habis hentak dh rasanyer..
sampai nk tersabut meja den ni haa...
tp sbb kastad pekat sgt..
dia degil x mau turun.. uwaaaaaaaaaa....

Tapi fedulikkan rupe.. fedulikkan corak..
yg penting dh masuk perut..
sodap.. leh la tolan..
xde la food poisoning ke.. hahahahaha..
kek ni lg sodap makan sojuk2..
jom..

adunan sponge cake dibahagi kepada dua..salah satu diwarnakan hijau..

guna acuan checkerboard cake.. abaikan comot2 tu erk.. huhu..

aiyak.. kastad x cover penuh.. huhuhu..

sakit mata.. sakit hati.. tgk corak dam x jadik.. huhuhu..




ape2 pon.. jemput makan ye.. =)


*lupe pulok nk letak resepi... ampun yaa...
resepi sy amik dari blog kak wan..

Kek Lapis Pandan

  • 1 biji kek span - saya guna spongemix vanilla je 
  •  
  • bahan (A)
  • gula kastor -180gram
  • air daun pandan - 500ML
  • serbuk agar-agar segera - 15ML /1 sudu makan
  •  
  • bahan (B)
  • santan pekat - 400ML
  • tepong hoen kwee hijau - 85gram
  • pewarna hijau - 5ML/1 sudu teh
  • secubit garam
  •  
  • UNTUK HIASAN - 1 cawan kelapa kering
  •  
  • Cara :-
  •  Kek span dipotong menjadi 3 lapis. Saya guna loyang checkerboard.

  • Untuk membuat kastad, campurkan kesemua bahan (A) dalam periuk. masak atas api sederhana hingga mendidih. kacau hingga gula hancur.
  • Satukan bahan (B) dalam mangkuk dan gaul rata. masukkan adunan ini kedalam aduan (A).
  • Kacau atas api sederhana hingga adunan pekat dan mendidih.
  •  
  • Letakkan satu lapisan kek span ke dalam loose pan. Pastikan ada ruangan sedikit di sekeliling loyang. (adjust loose pan tu besar skit dr size kek span)
  • Curahkan sedikit adunan kastad. Pastikan kastad memenuhi ruang tepi kek. Hentakkan loyang supaya kastad menutupi semua ruang.
  •  Ulang langkah tersebut hingga habis lapisan kek ke tiga.
  • Sejukkan dan hias dgn kelapa kering.

9 comments:

izahdaut said...

ala.. ok je kak. yang pentin sodpp.. tapi iye la ade yang tak puas hati kan. lenkali akak buat lagi, bagi kat saya lak.. hehee

::Azura Rahman:: said...

tak puas hati tang susunan dam tu je izah..macam mn leh terlupe.. adeh la..

boleh je buatkan utk izah.. meh turun kuantan.. ada bran?.. =)

ogyep yummy mellow said...

Cantik aje nampaknya... pejam sebelah mata je lah.. Janji pakwe suka..

nanonano said...

Akak, lawaaaa...
Eh checkboard tu sy tao akak dpt sbb join ga hr tu kn, tp sy nk tanye gak kot2 akak ade nmpak kt mane ade jual mnde alah tu, bgtau sy eh, tringin nk mkn kek dam gak, hehe

::Azura Rahman:: said...

ogyep yummy mellow : TQ.. =)

::Azura Rahman:: said...

nanonano: kalau kt FB.. ada acc nama Cake Stuff KL.. ada jual loyang checkerboard nie.. =)

https://www.facebook.com/profile.php?id=100002641792772

Gee® said...

Cantek...k.gee teringin nk buat jugalah...hehehe

Anonymous said...

http://13dfgsdfg57.com/

Anonymous said...

simply dropping by to say hey

Kongsi Resepi

Share It

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...