Friday, March 16, 2012

Nozzle Swirl Roses Cake & Buttercream

Assalamualaikum...

Maaf.. maaf.. maaf...
kerana lambat reply semua comment nk pertanyaan
berkenaan Swirl Roses Cake..

Lately sy kepenatan yg amat..
dan kurang sihat..

So di entry ni sy nk jawab semua pertanyaan
di entry lepas..
tetapi bukan niat utk menunjuk pandai ye..
sy sendiri baru je berjinak2 dgn deco nie..
sy study kt google..
sy praktis..
then sy berani mati buat kt kek kawan sy..
Alhamdulillah dia dan keluarganya suka dgn deco tu..

Utk deco swirl roses aritu..
sy guna nozzel ni..
sumber : google
Akan tetapi nozzle yg sebaiknya ialah..
sumber : google
Wilton 1M

Nanti saper2 nk cuba boleh la guna nozzle di atas..
insya-allah menjadi swirl roses nyer.. :-)

Ok utk resepi buttercream..
before this sebenarnya sy dh pernah share..
ada byk sgt resepi BC kan?..
sy sendiri suka bertukar2 resepi.. hihihi..
kalau ikutkan hati masih lom dpt resepi BC yg sy suka..
kalau tgk bakers yg terrer2 tu..
BC diorg cantik sgt..
tak tau ape bahan dan resepi diorg guna..
rahsia la kan.. nk resepi pi masuk kelas.. huhuhu..

Cam sy sendiri x pernah attend mana2 kelas..
teringin mmg teringin..
tp kekangan masa.. (cheh! alasan je tu )..

So ni resepi yg sy guna utk Swirl Roses Cake aritu..

400g Krimwell
100 g Shortening
180g Gula Icing - sy kurangkan
1 s/t Esen Vanilla - sy tukar kpd orange oil

Putar krimwell dan shortening sehingga sebati 
dan gebu.
Kemudian baru dimasukkan gula icing 
sikit demi skit.
Tak perlu masukkan ke semua gula icing tu.
Cuba rasa dan tgk konsistensi BC tu.
Last sekali masukkan esen vanilla/orange oil tu..
Siap..


Selamat Mencuba ^_*

5 comments:

KakAsma said...

zura,
terpegun sekejap..memang sangat cantik..akak pun suka deko2 tapi tak cantik cam zura buat..masih keras lagi tangan nyer

::Azura Rahman:: said...

Kak Asma : xpe kak.. kalau kite selalu praktis insya-Allah makin OK.. zura pon masih belajar kak.. byk lg kena belajar.. :)

nanonano said...

eeeeeeeeeee xsabar nkg cari ptg ni neh!!
amek gmbar nozel tu siap2,
kak, tgk kat u tube ke gane nk hasilkan rose tu?
just putar je eh nozel tu??

buttercream bukan krimwell cmpur butter je eh??
ok2 nk try kekdah akak ni plak, tenxs :)

::Azura Rahman:: said...

nanonano : cepat g beli nozzle tu.. better carik nozzle 1M wilton tu ye.. baru cantik..

ni ada video dari youtube cara nk wat swirl roses... cara yg sama cuma kite buat kt kek..

http://www.youtube.com/watch?v=J4MALpjNZ7o

Selamat Mencuba.. :)

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

mekasihhhhhh...
akak pun suka tukar2 resepi butter cream tu..

Kongsi Resepi

Share It

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...