Sunday, August 14, 2011

Murtabak Sardine

Salam..
Alhamdulillah selesai sudah mid-term exam aku..
this sem aku hanya amik 1 subjek.. means 1 paper aje aku sit exam..
walaupon 1 subjek still lg kena struggle..
x blh lepas pandang je.. huhuhu..
and my practical report masih lg belum siap even sentuh pon belum..
huhuhu.. kenapa la keje kt opis byk sgt..
aku ni jenis x blh wat assignment or report kt umah..
sbb kt umah susah sgt nk mulakan..
ada je keje nk buat..
ini itu ini itu.. dh ngantuk.. malas + penat = tido..
kalu kt opis aku leh buat skit2.. 
*pssttt.. bos x marah kan.. hihihi.. asalkan keje aku siap..

but this sem.. keje opis mcm ape aje..
dari punch-in sampai punch-out and kadang2 balik lewat dr waktu sepatutnyer..
mmg memenatkan.. xpecially bulan puasa camni..
badan penat.. otak dh ligat nk pikir kena masak ape utk berbuka..
huhuhu..

Ya Allah, kuatkan hati dan semangatku..
moga semua ini bukan rintangan utk aku..
hanya 1 semester sahaja lg..
aku perlu bertahan.. amin

Ok.. nk cerita pasal menu berbuka arini..
tp x de menu pon aku masak..
sebab dpt jemputan berbuka puasa di rumah SIL..
tapi x kan x bawak ape2 juadah kan..
so aku decide buat murtabak sardine yg aku dh pernah buat sebelum nie..
mudah dan sedap..
tak percaya?.. cuba la buat.. sure akan buat lg dan lg..

Buat sendiri lg puas hati..
dari beli kt bazaar Ramadhan yg mahal2 tu..
bulan puasa ni macam2 rege aku jumpa..
plg murah RM3.. plg mahal RM7..
yg RM3 tu hanya nmpk inti kentang aje.. daging dgn ayam ntah kt mana dia selit pon x tau..
yg RM7 tu kononnyer byk lapis.. byk inti..
tp x sedap mana pon..

So kalu korang buat sendiri..
ikut korang nk letak inti lapis ke.. inti tebal ke.. inti ayam ke daging ke sardine cam aku buat ni ke?
tepuk dada tnye selesa..
yg penting rajin nk mencuba..
dak gitu?..

And hasil sekodeng aku.. nmpknyer nur indah pon buat menu yg sama.. hihihi..
jom skodeng murtabak nur..

masih dlm proses menggoreng.. hampir masak..

ok siap..6 keping semuanyer.. cukup tak?

Resepi yg sama mcm buat aritu..
cuma aku guna sardine sebagai inti.. mcm aku cakap tadi..
inti leh ditukarkan.. sama je step dia ye..

amik dari Myr.. TQ penyumbang resepi..

MURTABAK SEGERA
Resipi: Minami133 MyR
Servings: 6 orang



Bahan-bahan ( 6 keping )

100 g daging cincang *zura guna sardine
2 biji ubi kentang
*1 batang karot - potong dadu
1 sudu setengah rempah kari *zura x bubuh dan gantikan dgn cili kisar
1/2 biji bawang besar
1 ulas bawang putih *zura x bubuh
daun sup *xde stok.. so x bubuh
1 sudu kecil garam dan secubit ajinomoto *zura x pernah beli pak aji nie
kulit popia  *size besar ye
2 biji telur
Cara-caranya:
  1. mula2 buat inti utk murtabak. caranya ialah bawang besar, dan bawang putih kentang dan karot di potong dadu. tumiskan bawang.
  2. apabila bawang sudah layu, masukkan cili kisar dan tumis hingga garing then masukkan sardine masukkan rempah kari yang telah dibancuh dgn air. goreng sehingga pecah minyak. kemudian masukkan daging cincang.
  3. apabila dh garing daging masak, masukkan kentang dan karot yang dipotong dadu.masukkan garam dan ajinomoto. jika terlalu kering, tambahkan air. masak sehingga kentang empuk. akhir sekali masukkan daun sup.
  4. pukul telur di dalam mangkuk. masukkan inti tersebut ke dalam telur. kacau sehingga sebati.
  5. ambil kulit popia dan bungkus inti murtabak segiempat. cara bungkus murtabak sama seperti bungkus popia.
  6. goreng murtabak dgn api yg perlahan dan sedikit minyak.
~selamat mencuba~

No comments:

Kongsi Resepi

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...