Saturday, July 30, 2011

Puding Bandung

Salam..

Letih! Itu yg dpt di ungkapkan di saat ini..
Bermula hari Khamis hingga hari ini..
aku menerima tempahan kek dan memasak..
tapi dibandingkan dgn org lain rasanyer mereka lebih byk menerima tempahan..
cuma padaku rasanyer..
ini dh habis byk utk diriku.. huhu..
dan ku anggap semua ni rezeki nk sambut Ramadhan..
Alhamdulillah atas rezeki mu ya Allah.. ^_^

Biasa aku menerima tempahan kek atau tart..
but utk julung2 kalinya..
aku menerima tempahan memasak..
bukan lah memasak nasik beriyani atau nasi minyak..
hanya spageti dan sejenis dessert..

Office-mate ku nk buat makan2 bersama studentnya..
agaknyer dia dh x de pilihan lain..
terus memujuk ku utk menerima tempahannya..
mmg aku reti memasak ape yg diminta..
cuma risau akan rasanyer yg mungkin pada tekak org lain kurang enak..
huhuhu..

Ini la perangai aku, xreti menolak permintaan orang..
oleh itu aku menerimanye..

Menu yg aku buat ialah..

Memerap 2 ekor ayam utk dibuat bbq
Spageti dan sejenis dessert..
semua ini adalah utk menjamu lebih kurang 15 orang..
aku mmg failed bab nk anggarkan sukatan makanan dgn jumlah orang..
harap2 cukup la semua makanan tu.. huhu..



 
 


Pjg pulak membebel aku nie..
oklah..
just nk share resepi Puding Bandung nie..
puas dok memikir puding/agar2 ape nk buat..
sebab aku mmg x mahir buar dessert..
ada je x kena.. lembik la keras la.. huhuhu..
tapi alhamdulillah..
puding ni menjadk.. dan sedap OK..
recommended saper yg nk cuba..
bulan2 puasa lg la sedap makan puding sejuk2 camnie..

Resepi amik dari umah Kak Nor..
puding Kak Nor comel bangat..
kena pulak ada biji selasih..
meriah gitu..
aku dh x dan nk pi beli biji selasih.. so bedal aje kosong..
and aku gandakan adunan..

mohon izin share ye kak..


PUDING BANDUNG SELASIH
resipi : K.Nor@SecubitGaram

Bahan:
6gm agar-agar serbuk
400ml air
50gm gula pasir ~ lebihkan jika suka lebih manis
150ml susu cair
100ml susu fresh
1 1/2 sudu kecil sirap perisa ros
1 sudu besar biji selasih ~ direndam hingga kembang dan toskan (tak taruk!)

Cara:
Panaskan air dan agar-agar serbuk hingga mendidih dan masukkan gula.
Bila gula dah larut masukkan susu cair dan susu fresh.
Biarkan hingga hampir mendidih dan masukkan sirap perisa ros dan biji selasih.
Tuangkan ke dalam loyang/acuan dan biarkan sejuk.
Bila dah sejuk, masukkan ke dalam peti ais.
Bila dah sejuk bolehlah dipotong2 dan dihidangkan.


ni baki puding utk kami sekeluarga..

ini utk tempahan.. masuk dlm acuan lompang.. senang!

dh siap packed.. tunggu org dtg pick-up aje..

2 comments:

K.Nor said...

wahh zura, hebat dah tu skrg ni.. makin meluas tempahan dah sampai cam buat catering jer tu.. ehh puding bandung selasih k.nor rupanya.. ingat resipi lain.. masuk nak tengok resipi kut2 boleh buat bulan pose ni.. hehe mekasih ya sudi try resipi tu..alhamdulillah.. menjadi elok tu :)

Anonymous said...

When someonе writes аn pіеce of wгiting he/she retainѕ the thоught of a useг
іn hіs/her minԁ that how a usеr can be awаre of
it. Thuѕ that's why this article is amazing. Thanks!

Feel free to surf to my blog; seo experts

Kongsi Resepi

Share It

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...