Wednesday, February 17, 2010

#~Baked Macaroni

Salammmmm semuanyaaaa... mcm mn cuti CNY baru ni? sure ramai yg amik kesempatan ni pegi bawak anak2 makan angin.. kalu kt Kuantan ni ramai yg amik peluang pegi Bukit Gambang Resort.. taman tema air pertama kt pantai timur.. aku sendiri lom jejak kaki ke sana.. ada anak2 seronok laa kan bawak.. aku x de anak nk bawak.. x kan diri ni nk terlompat-lompat main air plak.. ekekeke...

So sempena cuti CNY baru2 ni jugaklah... kawan2 satu sekolah menengah aku dulu wat gathering dgn tema BBQ Party kat Pantai Balok.. punye laa best... kawan2 yg dh berpisah hampir 15tahun jumpa balik... yg lawaknyer... ramai kawan2 x kenal aku sebab aku dh 'comel' skrg... hahahaha... puas plak nk kena kenalkan diri... hampeh tol... (^_^)

Diorg wat bakar2 ayam, daging, udang and sotong... and masing2 leh bawak masakan kalu mahu.. aku pon x lepaskan laa peluang utk bagi kawan2 merasa 'air tangan' aku...

Taraaaa... ni je aku mampu buat... eh ada lg satu.. choc muffin tapi x sempat nk snap.. dh lambat nk ke lokasi bbq mlm tu... sempat snap Baked Macaroni ni je... alhamdulillah... kawan2 suka dan minta dibuat lagi lain kali.. insya-Allah..

Permintaan kak nina utk aku tuliskan resepi Baked Macaroni kt sini... masalah utama ialah aku main tibai je masak ni.. x de sukatan khas... ekekeke..tapi demi utk kakak ku a.k.a sifuku... aku cuba gak taip... sebenarnya masak dia sama je mcm Makaroni Goreng.. cuma ada taburan cheese tu je... x pe x pe.. aku taipkan erk.. tp my style ler... kalu lain dari org lain.. maaappp bebanyokkkk...

Baked Macaroni
(ini sukatan yg aku buat hari tu - bnyk ni tau.. kalu nk wat skit leh reducekan)

Sebungkus Makaroni ( kalu x silap aku guna Elbow Macaroni) - rebus hingga lembut
2 biji Bawang Besar (yg kaler kuning tu.. ape erk nama bawang ni.. ekeke) - potong dadu
3 biji Tomato-potong dadu
1 biji Capsicum Hijau size besarrrr - potong dadu
1 biji Capsicum Merah size besarrrr - potong dadu
1 tin Cendawan butang - hiris tebal
1 batang Karot size besar - potong dadu
2 bungkus Daging Cincang Ramly (yg kecik tu) - tapis dan cucurkan air buang darah daging tu
Sedikit cili kisar
3 biji Telur - dipukul bersama sedikit susu segar
Parutan Cheese
Sos Cili

Cara:
Tumiskan bawang hingga layu dan wangi.. masukkan sedikit cili kisar ikut suka nk bnyk mana.. kalu nk pedas lebihkan.. tumis hingga cili benar2 masak.. masukkan daging cincang dan cerai2kan daging tu agar tak berketul. Then masukkan tomato bersama sos cili. Perasakan dengan garam. Masukkan karot dan gaul hingga agak2 karot tu lembut skit. Terus masukkan makaroni, capsicum dan cendawan. Gaul skit2 je takut hancur. Tutup api.

Kaup makaroni ke dalam bekas tahan panas ( aku guna mangkuk corningware mak aku..).. guna loyang pon boleh... padatkan makaroni tu... then curahkan rata adunan telur dan akhir sekali taburkan cheese menutupi permukaan makaroni tu.

Bakar dgn suhu sederhana hingga nmpk garing. Sedap di hidang masa panas2.. baru nmpk ke'seksi'an cheese tu biler dipotong.. ekeke...

OK selamat mencuba resepiku yg mengarut ni.. huhuhu


Bubye...

3 comments:

Unknown said...

reunion bebudak sek. paya besar ek?takkan Smart kot kan?takat kita dua jer..huhuhuh,maneler poie nyer bebudak nih???

::Azura Rahman:: said...

a'ah budak2 paya beso... budak2 SMART lost contact terus... yg aku ada jumpa Ros je... dia keje kt HTAA...

Sue @ Nenie said...

Salam Kak..
Wahhhh bestnya baked macaroni ni...
syok kan dapat jumpa kengkawan lama

Kongsi Resepi

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...