Saturday, May 9, 2009

Cupcakes

Ni resepi dari Chef Norzailina iaitu Kek Marble Susu... aku suka wat resepi ni sbb kek dia gebu je... sodappp... aku guna resepi ni utk wat vanilla cupcakes... kalu nk perasa lain.. just boh paste any perasa... mcm strawberry ke... orange ke... pandan ke... x kisah... aceli buat ni sbb ada tempahan dari kastemer... mmg aku selalu buat lebih.. boleh simpan kat umah skit utk makan2 atau bawak ke umah mil... kat sana ramai askar leh perabihkan.. ekekeke... kastemer order 9pcs je... x bnyk... so bnyk jugak laa lebih...

Ni gambo cupcakes yg belom di deko lg... enjoy..





Untuk permintaan Kak Nor, zura attachkan resepi kek marble susu ni :

KEK MARBLE SUSU
Sumber : Chef Norzailina Nordin

Bahan-bahan
250gm butter
230gm gula castor
2 camca teh ovalette
4 biji telur
270gm superfine flour
1 camca teh baking powder
60gm susu pekat
2 sudu besar serbuk koko
2 sudu besar susu segar
1 camca teh chocolate emulco

Cara-cara
1. Ayak tepung dan baking powder bersama. Ketepikan.
2. Putar majerin, gula dan ovelette hingga kembang dan berkrim.
3. Masukkan telur sebiji demi sebiji. Teruskan memutar adunan.
4. Kaupbalikkan tepung menggunakan spatula.
5. Masukkan susu pekat dan putar sebati.
6. Bahagikan adunan kepada dua bahagian. Satu bahagian dibiar begitu sahaja,
satu bahagian dicampurkan dengan serbuk koko, chocolate emulco dan susu segar.
7. Alas loyang bulat 22cm dengan kertas minyak.
8. Sudukan sesenduk adunan tanpa koko ke tengah loyang. Dikuti dengan adunan koko, silih berganti antara
dua adunan sehingga habis.
9. Bakar pada suhu 180 darj cel selama 45min - 50min atau sehingga adunan tidak melekat pada lidi tester.



3 comments:

Nor said...

salam zura, betul la, resipi kek marble susu ni yg dah biasa k.nor buat. k.nor amik kat blog che mat gebu. MMg sedap kek ni, tp tak pernah lg buat dlm bentuk CC. Tq so much ya... & welcome back!

@zura said...

yeke? ekekeke.. kek ni mmg sedap... lembut je.. try laa wat dlm bentuk cupcake plak kak.. insya-Allah menjadi...

lysa wardrobe said...

kak,kecur air liur sy tgk cupcake kosong ats tuh
tana tgk yg dah ade icing,mmg leleh ayaq liur!HHAHAHA
bape kak kalo order ni?yg da ade icing la.hehehe

Kongsi Resepi

There was an error in this gadget

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...