Thursday, January 17, 2013

Roti.... Roti... mcm iklan pulak..

Assalamualaikum..

Dulu masa sebelum ada BM..
asyik berangan je nk buat roti ini itu..
skrg dh ada BM.. bila la angan2 tu nk jadik kenyataan..
huhuhu.. teruk betol..

Aritu.. ternampak tepung roti..
(nmpk sgt dh lama x meroti)..
risau tepung tu bertukar menjadi naga 
(terbawak2 plak drama Merlin)..
aku pon godeh la buat roti..

Dan memandangkan kt peti dh ada adunan bwg putih+rosemarry
lebihan buat garlic bread cicah mushroom soup..
aku pon sapu je atas roti .. hehehe.. aci?.. :D


ROTI MANIS LIZA
(resepi dari FB~owner Liza)

Bahan:
500gm tpung roti 
 100gm gula kastor
40gm susu tepung
1st bread improver optional
11gm yis atau sepeket yis
sebiji telur cmpurkan dgn air sejuk 265gm
80gm butter
1st bread softner

Cara:
Cmpur bahan kering dan masuk bahan cecair 
Uli sebatikan dan masukkan butter dan uli hingga doh licin dan elastik
perap 30minit buang angin.
bentukkan dan perap hingga naik 2x ganda
bakar suhu 180c


*aku sumbat masuk BM je.. :)

OK selamat Mencuba...

2 comments:

tun_telani said...

salam kak zura.. tun pun kan, BM tu agaknyer dh merajuk sbb lama sgt x guna. hehe... gebu nmpk roti tu, teringin nk meroti la pulak.

ummiaiman said...

Saya belum pandai2 meroti...takde keyakinan...huhu...

Kongsi Resepi

Share It

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...