Wednesday, February 16, 2011

Roti Jala cicah Kari Daging..

Ni menu ntah hari ape pon aku dh lupe..
yg pastinyer sebelum aku exam.. huhu..
x dak masa nk upload..
arini br nk letak.. basi pon basi lah kan..
aku nk upload gak.. ekeke..

Roti jala ni lembut sgt..
tp corak jalaan tu wat malu je kan..
berterabur dan terkoyak2.. hahaha..
x kisah la.. masuk perut hancur gak..
dak gitu?.. ekeke..



Resepi saper erk aku guna buat roti jala nie..
aduhai.. tersgt la lupe..
rasanyer kat MyR... x sure..
nnti aku dh jumpa resepi tu aku paste kt sini ye..
ampunnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn..



Ok.. dh jmpa itu resepi..
aku copy paste dari MyR.. 
TQ to Lynn

Roti Jala

Bahan-bahan ( Anggaran 10-15 orang. )

  • 450g tepung gandum
  • 1 camt garam
  • 1/2 camt serbuk kunyit
  • 450 ml susu segar
  • 3 biji telur (di pukul sedikit )
  • 450 ml air ( sekiranya semasa menyediakan adunan, ianya agak pekat tambahkan sedikit air )
  • 2 camb mentega cair
  • minyak untuk melenser
  • acuan roti jala

Cara-cara

  1. Ayak tepung, garam dan serbuk kunyit ke dalam mangkuk besar. Buatkan lubang di tengahnya. Tuangkan susu, telur, separuh daripada air dan setengah mentega cair ke dalamnya. Gunakan pemutar belon / balloon whisk untuk membancuh. Masukkan baki air dan mentega hingga adunan tidak bergentel. Tapis dengan penapis halus.
  2. Ketepikan adunan selama 20-30 minit.
  3. Panaskan kuali leper yang tidak melekat atas api sederhana. Kemudian lenserkan sedikit minyak panas dengan berus lenser atau berus pandan.
  4. Kacau dan isikan 80ml adunan ke dalam acuan roti jala.
  5. Bermula dari bulatan luar, pusingkan acuan kira-kira 6-8 cm di atas kuali. Terus memusing dalam bulatan untuk membentuk juraian roti jala. Jangan buat pada bahagian yang sama dua kali kerana roti jala akan menjadi tebal. Biarkan masak tetapi jangan sampai keperangan.
  6. Angkat dan lipat roti dalam bentuk baji atau gulungkan. Ulangi proses yang sama sehingga semua adunan habis di gunakan.


No comments:

Kongsi Resepi

There was an error in this gadget

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...