Wednesday, October 16, 2013

Nasi Jagung Berserai

Salam...

Masih x terlambat kot utk aku ucapkan Selamat Hari Raya Aidiladha buat semuaaaa... ;)

Dh start ke acara memasak menu daging? Hehe.. xpe.. hencik Google ada.. taip je macam2 resepi ada...

So... dipendekkan citer.. gara2 persinggahan ku ke Kg Rawai aritu...terus terpikat dgn resepi Nasi Jagung Berserai ni.. tuan rumah melayan aku, suami dan anak sedaraku sgt sgt la istimewa.. segan plak eh.. hehe.. mmg seronok sgt... kiranya mmg nak pegi lagi la kalau ada rezeki... boleh ke tuan rumah? Hehe..

Memandangkan arini ada rezeki dpt jagung dan daging korban... apa lg.. terus meloncat2 nk buat resepi ni... masa nk rendam beras... adoyai... beras basmathi dh kehabisan rupanya.. tp semangat nk buat ku gmuna je beras biasa.. hehe.. jadi nasik jgk nnti kan.. ;)

Alhamdulillah.. berkat tunjuk ajar dan tips yang diberikan oleh tuan punyer resepi ni... menjadi la Nasi Jagung Berserai ku... hepi giler rasa... nak2 bila suami memuji dan berselera makan.. syukur.. :)

Mohon izin dari Kak Nor utk zura share resepi di sini ye.. ;)

NASI JAGUNG BERSERAI
resipi : K.Nor@SecubitGaram

Bahan2:
4 cawan beras basmathi (ikut cawan sukatan rice cooker)
6 cawan air
1/2 cawan susu cair
1 1/2 cawan jagung (K.Nor guna jagung fresh >< 2 biji)
1 biji tomato ~ didadukan kecil
5 biji bawang merah ~ dihiris
3 ulas bawang putih ~ dhiris
1/2 in halia ~ diketuk
3 batang serai ~ dititik
2 helai daun pandan ~ disimpul
2 sudu besar minyak sapi
5 kuntum bunga cengkih
3 biji buah pelaga
1 btg kulit kayu manis
3 kelopak bunga lawang
garam secukupnya

Cara:
Basuh bersih beras dan rendam lebih kurang 1/2 jam. Toskan.
Panaskan minyak sapi dlm periuk rice cooker dan masukkan bunga cengkih, buah pelaga, kulit kayu manis dan bunga lawang.
Tumiskan sekejap dan masukkan bawang merah, bawang putih, halia dan serai.
Kacau hingga bahan tumisan wangi.
Masukkan daun pandan dan tomato. Kacau2 kejap dan masukkan beras.
Kacau lg hingga sebati dan biarkan seketika baru lah dimasukkan air dan garam.
Biarkan hingga mendidih baru lah dimasukan susu cair dan jagung. Kacau perlahan2 supaya semua sebati.
Alihkan ke periuk td ke dlm rice cooker dan masak la hingga nasi tu masak.
Hidangkan dgn Gulai Ayam, Acar Timun dan juga Sambal Belacan.

* boleh juga jika nak gantikan Gulai Ayam dgn Ayam/Daging Masak Merah..

●aku gandingkan nasi ni dgn daging masak merah dan kerabu campur (epal ijau, karot dan tomato)

3 comments:

Gee® said...

Salam Idul Adha Zura... sedapnya nasi jagung serai tu... bak k.gee nk sepinggan....

::Azura Rahman:: said...

Salam Idul Adha buat kak gee jua... hehe.. terpikat dgn resepi ni gara2 dijamu masa ziarah kawan kita tu... mmg berbaloi buat.. sedap sgt..

::Azura Rahman:: said...
This comment has been removed by the author.

Kongsi Resepi

There was an error in this gadget

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...