Sunday, July 25, 2010

Kek kukus prune

Helloooo..
semua dh tido ke???
Aku jugak yg cerah bijik mata lagik..
dh kul 11.30 malam..
besok nk puasa..
kang nk bangun sahur..
sahur bukan makan pon..
just minum susu and makan kurma je..
x selera kot nk makan pagi2..
sorang2 plak tu.. huhuhu..

Ok.. ni projek petang tadi..
petang sgt dh aku start baking kek ni
so malam jugak baru masak..

Yang membuatkan aku baking kek ni..
sebab ada stok Prune yg beli masa offer aritu..
murah giler.. kalu x silap RM5++ kot.. (sunsweet)
entah dh lupe laks..

Aceli kek ni dh banyak kali buat..
mmg sedap dan gebu..
maybe sbb kukus kot..
kalu ikut tekak aku laa..
rasa kek ni x ubah mcm kek pisang..
x tau laa tekak korang kan..
ekeke..
so kalu yg baru nk cuba..
dipersilakan..
dijamin sedap dan gebussss..

KEK KUKUS PRUNE LEEN
Sumber : Leen Omar of RNet

Bahan-bahan:

250gm butter
2 cwn tepung naik sendiri
1 cwn gula castor

1/4 tin besar susu pekat manis

5 biji telur
20 biji buah prunes, diblend halus dgn sedikit air
(aku guna Sunsweet pitted prunes)

5 biji buah prunes, dihiris kasar

Cara-cara:
1. Didihkan air dalam pengukus.
2. Putar butter, gula halus dan susu pekat hingga sebati.
3. Masukkan telur satu per satu.

4. Masukkan prunes yg dikisar halus.

5. Kaup balikkan tepung. Jangan terlebih putar.

6. Masukkan prunes yg dihiris kasar.

7. Gris loyang dengan sedikit butter dan alaskan dengan kertas greaseproof.
8. Tuangkan adunan dan letak beberapa biji prunes di atas adunan sebagai hiasan.
9. Kukus selama 1 1/2jam.

* Balut tutup pengukus dengan kain supaya air tidak menitis ke atas kek.

10. Biarkan kek sejuk seketika sebelum dipotong

(aku terus potong masa panas2 tu.. ekeke.. x sabar nk rasa)


post signature

post signature

No comments:

Kongsi Resepi

Share It

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...