Saturday, April 12, 2014

Karipap Pusing

Assalamualaikum. ...

Ya Allah cuaca sekarang... panas nauzubillah... dugaan Allah kan... aritu hujan tak henti2 sampai banjir besar... so x boleh la nk merungut2 sgt.... bersyukur dgn nikmat Allah yg lain... :)

Ni cerita aritu... dh lama.... hehe.. teringin sgt nk makan karipap.... aku mmg gemar sgt karipap.... maybe sbb dr kecik mak rajin buatkan.... tp yg jual2 ni kureng skit sbb payah nk dpt yg betol2 menepati tekak aku... huhu...

So apa lg... buat sendiri ler.... tp nk cabar diri cuba buat karipap pusing.... so godeh2 pakcik gugel and memilih resepi ini utk dicuba... thanks kepada empunya resepi.. :)

KARIPAP PUSING INTI DAGING
Sumber : http://rohaisha.blogspot.com/2012/11/karipap-pusing-inti-daging.html?m=1

Bahan-bahan:
Bahan A: (Doh minyak):
4 cawan tepung gandum
1 cawan air suam
1/3 cawan minyak masak (saya terrr..tambah, disarankan ikut sukatan asal ye)
1/2 sudu kfc garam

Cara-cara:
1.Gaul tepung dengan minyak masak.
2.Masukkan campuran air dan garam sedikit demi sedikit sambil diuli hingga sebati dan menjadi doh yang tidak melekit di tangan.Apabila adunan sudah jadi doh jangan lagi ditambah air.
3.Bulatkan bebola-bebola kecil.(Buat 8 bebola)

Bahan B: (Doh shortening/ lelemak sayur)
1 cawan tepung gandum
1 sudu besar shortening

Caranya:
1.Gaul dan uli hingga menjadi doh yang tidak melekit.
2.Sekiranya adunan belum menjadi doh, tambahkan shortening.
3.Buatkan bebola-bebola, lebih kecil dari doh minyak.
4.Buat 8 bebola kecil.

Utk inti aku buat style aku je... inti biasa je...

Mmg senang je sebenarnya buat karipap pusing ni... ingatkan susah sgt... hehe... korang wajib cuba ye...

Tata

2 comments:

Gee® said...

Salam Zura... dah lama k.gee tak makan karipap... nak sikit!

Nadia Z said...

Salam. For sure nadia akan cube! Thanks for sharing.

Kongsi Resepi

There was an error in this gadget

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...