Sunday, November 3, 2013

Donut Gebusss Gebasss..

Salam semua...
Mood meroti membuak2 skrg... dok selok tgk hasil roti org2 lain... bila buat x menjadik sokmo... kata org blh je guna tpg gandum... seploh kali aku cuba seploh kali masuk tong sampah... huhu...
Akhirnya aku g beli jgk tpg high protein dgn tpg roti...
So... semlm konon nk wat roti... pikir2 balik.. baru je buang roti yg x jadik ke tong sampah... huhu....
Pikir punyer pikir... buat donut lah... lama x buat... and kebetulan ada tpg high protein... apa lg... goggle punyer google resepi... gotcha!.. kita cuba resepi ni...
Donut Gebusss Gebass
Resepi asal : hasue
Bahan-bahan
500g tepung berprotein tinggi/tepung gandum
1 peket yis segera-11gram
50g marjerin/mentega
1 sudu besar (penuh) shortening
2 sudu besar (penuh) gula pasir
2 sudu besar susu pekat/susu tepung
1 biji Telur
1/2 sudu kecil garam
Gula Halus atau topping kegemaran anda
190ml-200ml air suam suam kuku (bergantung pd kualiti tepung- saya guna 200ml)
Cara-cara
Di dalam bekas yang agak besar, tuangkan air suam. Masukkan yis segera, gula pasir, susu,marjerin dan shortening. Kacau sedikit dan biarkan selama 8-10 minit.
Setelah yis mula berbuih, ayakkan separuh dari tepung gandum terus ke dalam adunan. Masukkan pula telur yg dipukul sedikit dan juga garam.
Kacau adunan sehingga sebati dan melekat pada sudu (bila dah sebati tu dikacau satu arah je menggunakan sudu).
Ayak lagi tepung selebihnya, gaul menggunakan sudu seketika barulah uli menggunakan tangan.- tak perlu habiskan tepung tu kalau adunan sudah boleh diuli.
Uli sehingga doh sebati dan tidak lekat di tangan (sisa sisa tepung kat dlm bekas tu semua bersih).
Kemudian, tekaplah guna acuan donut. Nk perap boleh nk terus goreng pon boleh.. :)
Selamat Mencuba~

2 comments:

Gee® said...

Kak gee dah lama tak meroti... BM dh lama tidor... hehehe... nak donut gebu gebas 3 ketoi Zura.... malas nk buat...

Umie Jazz said...

Assalamualaikum zura ...amboi mmg gebu sungguh donat zura tu mai anta kt akk sepiring...=)trima kasih...
http://secuitrasaumiejazz.blogspot.com

Kongsi Resepi

Share It

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...