Tuesday, June 28, 2011

Migrain dan menu lunch~

Salam..

Harini aku MC... lagik???!!!
oh my.. what happen to me? asyik x sihat je..
nk MC pon aku susah hati tau..
bukan ape..
kadang2 x semua org percaya yg kite mmg benar2 tak sihat..
even kite ada bukti MC slip dari doktor..
sbb katanyer zaman skrg mudah nk dptkan MC slip..
ermm.. life is so complicated rite?..
whutever!

Aku ni byk sakitnyer..
tp idak la serius sgt penyakit aku nie..
1- penyakit bulan2 - kalu tahap gaban punyer sakit mmg aku akan MC
2- lelah/semput - kalu kena ni.. nk bernafas pon susah.. huhu..
3- migrain - yg ni.. mmg kerap sgt la kena.. 

Penyakit yg ke-3 tu lah menyerang aku hari ni..
aku mmg kerap sakit kepala yg melampau2 nie..
plg teruk aku kena.. 
ada sekali masa kt umah adik aku kt Shah Alam..
menangis2 aku menahan sakit..
telan panadol active fast x jadik ape..
en suami aku basahkan tuala dan tuam kat kepala..
sbb kepala aku mmg panas sgt2..
camner nk bayangkan kesakitan aku tu.. susah nk terangkan..
hanya yg mengalaminyer je paham.. huhu..

Apa puncanyer migrain erk?..
aku ada google.. ini aku dapat..

Definisi migraine ialah sakit kepala yang berulang-ulang disebabkan sesuatu sebab. 
Migraine dapat dicegah jika faktor diketahui dan dielakkan. Antaranya ialah faktor pemakanan seperti kafein (kopi & nescafe), perasa dan pengawet tiruan, masam dan berasid, produk tenusu, pulut dan lain-lain yang tidak semestinya sama setiap individu. Keadaan rangsangan seperti suhu yang terlampau panas atau sejuk, bunyi terlampau bising dan cahaya terlalu terang turut memainkan peranan. 
Keadaan badan stress, tension, tak cukup tidur dan tertekan boleh menyebabkan migraine. Bagi wanita, pengaruh hormon seperti ketika haid boleh mencetuskan sakit kepala. Kadangkala disertai dengan perasaan loya atau muntah dan pemandangan yang kabur.

And ini aku dapat dari SINI..
Credit to http://www.raracandyfloss.com



Macamana nak tahu ada migraine? Okay ini adalah gejala ataupun symptom migraine:

  1. Sakit kepala yang berdenyut-denyut, lazimnya hanya berlaku pada sebelah kepala sahaja. Mengikut pengalaman I, I selalu diserang pada kepala kanan. Kesakitannya agak teruk, kadang-kadang terasa di belakang biji mata atau di belakang kepala ataupun di bahagian tengkok. Selalunya kesakitan berpanjangan selama 6-48 jam. I selalu kena dalam 24-30 jam.
  2. Rasa mual dan sometimes muntah.
  3. Rasa sejuk, letih dan kebas-kebas.
  4. Sensitif terhadap cahaya ataupun bunyi bising. Mama I akan suruh I tidur dalam bilik gelap kalau I diserang migraine. Selalu tutup langsir dan tak akan ada cahaya yang terkena pada diri I terutamanya mata. Bunyi bising pun akan mengakibatkan migraine bertambah teruk T_____T
  5. Berpeluh-peluh.

Bagi sesetengah pesakit migraine, termasuk diri I sendiri, terdapat “aura” iaitu tanda-tanda amaran bahawa migraine akan mula menyerang. Contohnya, pandangan menjadi kabur, ternampak garisan zigzag ataupun kelihatan bintang-bintang di mata. Kalau I dah dapat tanda macam ni, jangan harap I akan keluar rumah.

Migraine akan menyerang apabila:

  1. Tekanan-tekanan emosi ataupun tekanan fizikal.
  2. Makanan – Coklat, makanan yang mengandungi MSG (monosodium glutamate), makanan yang mengandungi tyramine seperti ayam, kekacang.
  3. Daging yang mengandungi nitrates seperti sosej dan salami.
  4. Bawang besar, mentega kacang, produk susu.
  5. Persekitaran – bau-bauan seperti minyak wangi, bunyi bising, missed meals, pertukaran masa tidur, pertukaran hormon seperti haid dan hamil, merokok atau asap rokok.

Ini tips yang berkesan semasa mendapat serangan migraine.

  • Meminum banyak air agar badan tidak kering terutama jika terdapat muntah-muntah.
  • Berehat di bilik yang senyap, gelap dan sejuk.
  • Letakkan kain yang sejuk di kepala.
  • Makan ubat seperti yang diarahkan oleh doktor.
  • Bersabar dan berdoa agar Allah menghapuskan dosa-dosa kita melalui kesakitan yang kita lalui ini.

  So pandangan kabur dan loya rasa nk muntah tu mmg aku selalu alami..
ada org cakap jolok ke tekak supaya muntah..
lepas muntah mesti lega..
adoiii.. tak reti aku nk jolok tekak sendiri.. huhu..

OK so as usual lah.. sakit camner pon bile aku dh ada kt umah..
nk x nk aku kena masak utk mak abah..
tp kali ni mak bantu..
walaupon mak sakit (stroke) but mak blh bantu aku memasak..
thanks mak.. love u..

So ini lauk yg kami masak..
 
 
Tolong doakan sakit kepala aku x seserius mana..
risau jugak sebenarnyer..
tp kena pikir positif kan kan kan.. =(

No comments:

Kongsi Resepi

There was an error in this gadget

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...