Sunday, November 3, 2013

Ikan Patin Poyok Hogoh Pahang Hogoh

Salam semua...

Demam piala malaysia skrg ni.... dlm wall fesbuk penuh status pasal bola je... hehe...

Tak kira la anda sokong pahang atau kelantan... jaga lah adab dan tutur kata ye... kadang2 ada yg terlalu obses dgn bola sampai bergaduh bagai... isk isk isk..

Memandangkan aku menetap di Pahang makanya sokongan tu ke arah Pahang la kan.. hehe.. makanya arini kita masak menu org Pahang ye.... Ikan Patin Tempoyak...

Resepinya simple je.. and semua org tau masak menu ni kan...

Resepi Ikan Patin Tempoyak

1 ekor Ikan Patin - siang dan cuci bersih (aku cuci dgn tepung dan limau)
1 inci Kunyit *
10 tangkai Cili Api * kisar
Tempoyak secukupnya
1 btg Serai - ketuk sedikit
Asam keping
Daun kesom
Timun masak

Cara :
Aku suka tumis skit tp dgn mnyk yg sedikit ye.
Panaskan mnyk, tumis bahan kisar bersama serai. Masukkan air dan masukkan tempoyak... aku suka pekat so tempoyak kasik lebih.. masukkan 1 keping asam keping... biar mendidih seketika then masukkan ikan dan daun kesom... setelah mendidih perasakan dgn garam dan masukkan timun masak... siap

Donut Gebusss Gebasss..

Salam semua...
Mood meroti membuak2 skrg... dok selok tgk hasil roti org2 lain... bila buat x menjadik sokmo... kata org blh je guna tpg gandum... seploh kali aku cuba seploh kali masuk tong sampah... huhu...
Akhirnya aku g beli jgk tpg high protein dgn tpg roti...
So... semlm konon nk wat roti... pikir2 balik.. baru je buang roti yg x jadik ke tong sampah... huhu....
Pikir punyer pikir... buat donut lah... lama x buat... and kebetulan ada tpg high protein... apa lg... goggle punyer google resepi... gotcha!.. kita cuba resepi ni...
Donut Gebusss Gebass
Resepi asal : hasue
Bahan-bahan
500g tepung berprotein tinggi/tepung gandum
1 peket yis segera-11gram
50g marjerin/mentega
1 sudu besar (penuh) shortening
2 sudu besar (penuh) gula pasir
2 sudu besar susu pekat/susu tepung
1 biji Telur
1/2 sudu kecil garam
Gula Halus atau topping kegemaran anda
190ml-200ml air suam suam kuku (bergantung pd kualiti tepung- saya guna 200ml)
Cara-cara
Di dalam bekas yang agak besar, tuangkan air suam. Masukkan yis segera, gula pasir, susu,marjerin dan shortening. Kacau sedikit dan biarkan selama 8-10 minit.
Setelah yis mula berbuih, ayakkan separuh dari tepung gandum terus ke dalam adunan. Masukkan pula telur yg dipukul sedikit dan juga garam.
Kacau adunan sehingga sebati dan melekat pada sudu (bila dah sebati tu dikacau satu arah je menggunakan sudu).
Ayak lagi tepung selebihnya, gaul menggunakan sudu seketika barulah uli menggunakan tangan.- tak perlu habiskan tepung tu kalau adunan sudah boleh diuli.
Uli sehingga doh sebati dan tidak lekat di tangan (sisa sisa tepung kat dlm bekas tu semua bersih).
Kemudian, tekaplah guna acuan donut. Nk perap boleh nk terus goreng pon boleh.. :)
Selamat Mencuba~

Kongsi Resepi

There was an error in this gadget

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...