Tuesday, July 30, 2013

Butter Chicken

Salam Ramadhan buat semua...

Berbuka apa arini?.. ;)

Semakin hari semakin buntu nk masak apa kan.. huhu.. tp masak ttp masak.. tol dak?

Arini AR xtau nk masak apa sebenarnya.. dh keluarkan ayam yang semuanya adalah bahagian isi. Aduh! Nak masak apa kalau semua part isi je.. huhu..

AR bukak buku resepi.. xde idea.. then AR tnye En Google.. and finally En Google suggest resepi ni.. hehe.. alhamdulillah.. sgt senang dan plg best SEDAP!!!

Very recommended recipe.. ;)

*AR copypaste dr blog Kak Nor 

AYAM MENTEGA RANGUP

Bhn²
2 keping dada ayam _ d hiris
2 tangkai daun kari _ d hiris
4 biji cili padi _ d cincang
60 gm mentega ( Boleh d tambah jika hendak kuahnya bersalut banyak kat ayam tu yer )
1/2 biji bawang besar _ d cincang
Tepung jagung secukup kegunaan
Minyak untuk menggoreng
Sedikit gula

Bhn² Perap
1/2 tsp perencah pati ayam Tumix
2 tsp gula
1 biji telur
1 tbsp tepung jagung
1/2 tsp serbuk lada hitam
1/2 tsp serbuk lada putih
Garam secukup rasa

Cara²
Ayam d gaul bersama bhn² perap dan perap selama 20 minit.
Saluti ayam tadi dengan tepung jagung.. Goreng.. Setelah ayam masak angkat dan ketepikan.
Cairkan mentega dan masukkan bawang besar, daun kari dan cili padi.. Tumis sehingga naik baunya.
Kemudian masukkan ayam dan gula.. Gaul sebati.
Angkat dan hidang.

---

Mudah kan? Esok anda blh cuba... ;)
Selamat Mencuba...

Saturday, July 20, 2013

Puding Karamel tanpa telur

Assalamualaikum,

Dh masuk Ramadhan ke-11 baru AR nk update blog.. huhu.. bbrp minggu lepas dari sblm puasa lagi AR terlalu sibuk dgn keje di pejabat.. sampai nk jenguk dapo pon rasa xde mood.. mau tidaknya, hari2 blk keje lewat.. pehtu sabtu ahad pon keje.. xde rehat langsung.. huhu.. tp alhamdulillah skrg dh ok skit... tp keje ttp keje cuma tidak sesibuk mcm aritu..

So, semua dh rancak memasak juadah berbuka ye.. wahhh.. semua hebat2 memasak.. alhamdulillah.. puas hati masak sendiri kan.. ;)

Ok.. nk share resepi yang AR dpt dr blog Nadz.. tertgk kat wall fb Nadz sebenarnya then terliur terus.. ptg tu jgk godeh.. hehe.. alhamdulillah menjadi.. x susah pon.. insya Allah semua org leh cuba buat..

PUDING KARAMEL TANPA TELUR

Bahan-Bahan A (Gula Hangus):
2 sudu besar gula pasir

Bahan-Bahan B (Puding):
1 paket agar-agar serbuk 10g
4 cawan air
1/2 cawan gula pasir
1/2 cawan susu pekat manis
1 tin susu cair (400 ml)
3 sb tepung kastard
1 sk esen vanilla

Cara-cara:
Mula-mula buat gula hangus seperti biasa.Taburkan gula ke dalam loyang, guna api kecil masak hingga gula menjadi perang, kemudian ratakan keseluruhan loyang.Kemudian ketepikan.

Satukan semua bahan B. Kacau atas api.
Adunan mesti dikacau selalu takut tepung kastad akan bergentel. Apabila menggelegak dan adunan kelihatan sedikit pekat,tutup api, tapis dan tuangkan ke dalam loyang yang berisi gula hangus tadi.

Sejukkan sebentar sebelum dimasukkan ke dalam peti ais hingga puding mengeras.

Terbalikkan puding dan bolehlah dihidang.
___

Ok.. selamat mencuba! ;)

Sunday, July 7, 2013

Siput Sedut Masak Lemak Cili Api

Assalamualaikum...

Plan asal nk masak asam rebus keladi dgn siput sedut...tp keladi yg dibeli tu dh masam... huhu... so menu plg best selain asam rebus for sure masak lemak cili api kan.. ;)

So lunch ni kami menyedut la ye... hehhee.. cara masak sama je mcm masak lemak cili api yg lain... cuma siput ni wajib dibasuh bersih2 ye... abah AR beli yg berlumpur lg...so mmg perlu bersihkan betol2... AR mmg kurang gemar beli lauk siput ni di luar... AR meragui kebersihan dan risau sakit perut.. huhu... kalau dh nk makan tu kena la rajin membersih siput nie... ;)

Selamat menjamu selera!

Kongsi Resepi

There was an error in this gadget

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...